maanantai 18. tammikuuta 2021

2020 muistokirjoitus

Tarkoitus oli hitsata muutama pieni paikka ja maalata auto kokonaan uudestaan ennen juhannusta ja ajella loppukesä hienolla kiiltävällä autolla, suu maireasti hymyillen. Mutta kuten kaikki vanhojen autojen kanssa leikkivät aikuiset tietävät, niin pikku projektit aina leviävät ja aikataulut venyvät, elämää on autotallin ulkopuolella ja lopulta kaikki jää kesken.

Lähinnä kevät ja kesä meni oli ihmetellessä takapään mätäkohtia jotka eivät vielä 7 vuotta sitten osoittaneet puhkiruostumisen merkkejä. Kevään 2021 työksi jääkin pohjien teko ja maalaus. Kesällä pitäisi lähteä tyttären kanssa heittämään jonkinlainen road trip ehkä Ruotsiin tai Saksaan, mikäli koronatilanne Euroopassa rauhoittuu.

Amazonin takaosassa on kouru jonne takakonttiin valunut kosteus kertyy. 
Rahamies ostaisi Ruotsista kokonaisuudessaan uuden takaosan, mutta kyläseppä takoo oman suorasta pellistä


Maalipinnassa näkyi vain muutama pieni kupru, mutta sisäpuolelta kohta oli rapea kuin näkkileipä.



Pieniä paikkoja sinne ja tänne.







Oikea kylki oli kiero aikaisempienpaikkausten toimesta. Aikaisemmalla kerralla en saanut tätä kuoppaa piiloon edes kilolla pakkelia. Tällä kertaa tasoittelin pellit sisäpuolelta hieman paremmaksi.

Takakonttiin ja koukkuun uusi kerros maalia.
x

Vuoden 70 mallissa ei olle ollut enää kromista konepellin koristetta, joten sellainen palautuu tähän omaan Amazoniin, vaikka ei olekaan vuosimallin mukainen.

Apumies hyväksyy muutokset.


Myös myöhäisten mallien palikanmuotoinen takakontin kahva sai lähteä ja vanhempi tulee tilalle. 



Vanha kahva ei sovi uuden tilalle ihan ilman muutoksia. Kahvan aukkoa pitää hieman suurentaa ja kahvaan hitsata ylimääräinen pultti kiinnitystä varten.


Vanha tankki alkoi taas vuotamaan/höyrystymään täyttöaukon saumoista. Tällä kertaa nyrkillinen tinaa näyttää auttavan.



Pyysin ystävääni Maraa tekemään käsinojan teräksestä. Pehmusteen askartelin vaahtomuovista ja ylijääneestä palasta sisustan tekonahkaa. Hieman pitää parantaa käsinojan ulkonäköä, mutta ihan hyvä siitä tulee.



Tilasin kasan uusia letkuja konehuoneeseen, kun vanhat olivat kuluneita ja erinäisten paikkamaalien peitossa.


Sisutan pahvit ovat usein huonossa kunnossa lukemattomien irrotusten jälkeen. Pienenä vinkkinä reikien ympäriltä voi pahvia korjata ja vahvistaa Erikeepperillä




Uudet pahvit etuosaan.



Outo asia on, että Amazonin lämmittimen termostaatti maksaa uutena n 200e, mutta Jaguaarin samanlaisen osan saa n 60e. Eli  Vanhaan Volvoon tuli ripaus brittiläistä arisokratiaa.




Mikäli haluaa parempaa puhallusta ikkunoille voi takajalkatilaan puhaltavan ilmastointikanavan tukkia.


Sitten vain jäädään odottelemaan kevään lämpimämpiä kelejä jotta pääsisi lämmittämättömään talliin touhuilemaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti