maanantai 18. marraskuuta 2013

Hiljaa hyvä tulee


Aloittelin peltirempan syyskuussa, ja tähän mennessä olen saanut paikkailtua lähinnä takakonttia, oikeaa takakaarta sekä kantavia rakenteita. Suurin osa ajasta on mennyt ruosteen poistamiseen ja pohtimiseen siitä, miten ja missä järjestyksessä asiat tulisi tehdä. Tässä on yksi suuri ammattilaisen ja aloittelevan harrastajan ero. Asiaan perehtynyt ihminen pystyy tekemään asiat liikaa pohtimatta ja yhdellä kertaa, kun taas itse joutuu pähkäilemään ja opettelemaan samalla kuin tekee.

Viimeiset kolme viikkoa on mennyt kokonaan ipanoiden räkätauteihin ja muihin menoihin, mutta nyt olen taas päässyt yhdistämään metallia ja polttamaan itselleni pieniä palohaavoja.

Pohjan rakenteista en ole muistanut ottaa kuvia, mutta eniten lankaa ja aikaa on kulunut siihen ja oikean takakaarenpaikkaamiseen.  Kokonaisuudessa oikea puoli näyttää olevan vasenta paljon pahemmassa kunnossa. Vasen puoli on vielä tekemättä ja oikeaankin puoleen kuluu vielä useita päiviä.

Vielä ei ole mitään hienoa ja valmista, mutta hyvä on pitää blogi elossa, edes työvaiheen kuvilla. Tässä jotain kohtia, mitä on tullut paikattua ja muistettua kuvata.

Lähtötilanne: Kyljen tukipalkki oli päässyt huonoon kuntoon, minkä seurauksena siitä joutui vaihtaamaan melkeimpä suurimman osan. Palkin alaosa näyttää paikatun aikaimminkin, mutta ilman ruosteenestoa, jolloin uusin pelti oli pahemmassa kunnossa kuin tehtaan oma.
Melkein valmista. Palkin alaosaan pitää vielä lisätä vähän terästä, niin valmista tulee.

Takakaaret kokonaisuudessaan ovat aihettaneet huomattavan paljon työtä. Työn tekee haasteelliseksi paikkaukseen tarvittavien paikkojen muodot sekä ahdas työtila. Kuvassa näkyvät vauroit olivat todellisuudessa suuremmat, sillä kosteus oli päässyt muhimaan kuvassa näkyvän läpän taakse.
Kaunis se ei ole, mutta tinaaminen ja ruosteenesto tekee siitä toivottavasti sidettävän näköisen. Lopputulos on hieman erinäköinen kuin alkuperäinen, mutta nyt siinä ei ainakaan ole uloketta, jonka taakse loska ja suola voisi jäädä muhimaan.

Saman paikka takakontin puolelta.





Viikkoja jatkuneiden rakenteiden paikkaulu alkoi tänään kypysttämään, ja päätin vaihteluvuoksi paikata ensimmäiset pintapellit. Lampun vasemmalla puolella näkyvä reikä on hyvä esimerkki sisältäpäin syöneestä  ruosteesta, joka on ohentanut koko aluetta niin, että paikan laittaminen tai kunnnollinen hominen paljastaa aina uuden heikon kohda.
Lähtökohta

Reikä
Paikka
Lisäreikiä

Lisäpaikkoja. Hieman lisähiontaa ja tinaa, niin siitä saa ihan hyvän.
Molempien vilkkujen kumiosat olivat keränneet niin paljon kosteutta, että ruoste oli syönyt peltiä sisäpuolelta.


 
 Pintapeltien paikkailu oli hyvin terapeuttista. Pitkästä aikaa tuntui, että projekti etenee. Tukirakenteiden ja kaarien korjaaminen on välttämätöntä, mutta näkyvien kohtien paikkaaminen antaa tunteen työn edistymisestä. 


2 kommenttia:

  1. Mitäs laitoit kotelon sisään ja miten? Itsellä alkaa tuo helmapeltien sovittelu kohta ja päänvaivaa tuottaa millä saisi suoja-aineet sun muut sinne rungon ja helmapellin väliin. Entä kuinka hitsasit helmapellin siitä kynnyksen kohdalta? Omassa palassa on samanlainen reuna kuin alkuperäisessä joka oli pistehitsattu.

    VastaaPoista
  2. Aikaisemmin kynnyskotelot näytti olevan pisteillä kiinni. Eli reunaan oli porattu reiät, joiden kautta se oli hitsattu kiinni. Kynnyskotelon hitsasin vai reunasta kiinni koko sauman matkalta.. Tuntui tarttuvan ihan hyvin.

    http://3.bp.blogspot.com/-Zbn33ogtZ-8/U7WwSf4xcCI/AAAAAAAAA7g/rBIoGxeAMfE/s1600/IMG_2506_6714.JPG

    Olen yrittänyt maalata kaikki pellit molemmin puoleisesti. Tietenkin kiinnihitsaaminen polttaa maalin pois, jos pellin on maalannut ennen hitsaamista, mutta ainakin kynnyskoteloon pääsee ruiskimaan maalia vielä jälkikäteen auton sisäpuolella olevista rei'istä.

    http://3.bp.blogspot.com/-4SeFEyfX-48/Uop2bsPgr6I/AAAAAAAAAsU/igKorXad8mI/s1600/IMG_1728_4911.JPG

    Maalia ja suoja-ainetta on hyvä laittaa reilusti, koska molemmat puolet kynnyskoteloista, näyttivät ruotuneet aikaisemmin vain sisäpuolelta. Maalin ja suoja-aineen levittämiseen auttaa toivottavasti tällaiset ruiskut.

    http://www.sp-automaalit.fi/WebRoot/vilkas03/Shops/20120109-11092-78472-1/50AF/7990/7EAC/4EFC/3BB1/0A28/1009/53D0/jatkoletku.png

    Tosin tämä on ensimmäinen kerta kun teen tämänkin asian, joten en tiedä onko kaikki tehty aivan oikein.

    VastaaPoista