torstai 11. huhtikuuta 2019

Ratti

Vuosi 1967 taisi olla viimeinen malli, jossa käytettiin Amazonin alkuperäistä kromipintaista rattia. Seuraavan vuoden mallista eteenpäin Amazoni sai käyttönsä saman ratin, joka oli suuniteltu Amazonin seuraajan, uuden Volvo 140:n rattiksi. Ratti ei itsesään ole ruma, mutta sopii tyyliltään paremmin 1970-lukua lupailevaan Volvo 140:een.  Näiden kahden ratin välissä on kuitenkin maailma ja autojen estetiikka vaihtunut ylellisestä kormista,  kulmikkaaseen ja vähäeleiseen muoviin, joten ristiriita on melkoinen.

On siis palautettava Amazon siihen loistoonsa, jollaiseksi se oli alunperin suunniteltu.

Ostin alkuperäisen ratin ja sain kaupanpäällisiksi toisen. Näistä kahdesta sain tehtyä yhden hyvän ja kohtuullisen siistin ratin. Toiseen rattiin oli laitettu pehmuste päälle, joten ratin kaaren maalipinta oli priimakuntoinen. Muutaman halkeaman paikkasin liimalla, mutta toivotaan ettei halkeamat ala elämään.

Osien yhdistelyn lisäksi äänitorvi oli väsähtänyt molemmissa rateissa. Uudessa Volvon ratissa äänitorvi joustaa 4 jousen avulla, mutta aikaisemmissa jousto syntyy, tai olisi pitänyt syntyä, pehmeän eristekumin avulla. Molemmissa rateissa tämä kumi oli kuitenkin muuttunut näkkileiväksi, eikä enää täyttänyt tehtäväänsä. Korvasin osan kameratavaroista ylijääneellä kumirinkulalla.

Rapeaa on
 Alkuperäisessä Amazonissa töötti toimii jonkinlaisen jousitetun katkaisimen maadoittuessa. Itselläni, eikä ilmeisesti edellisellä omistajalla,  ei tätä osaa ole ollut, joten töötin pohjaan oli ruuvattu kiinitys äänitorven johdolle. Käy se näinkin. Mitä vähemmän liikkuvia osia, sitä varmemmin se toimii.

 


Virta kiertää
Ihan siisti siitä tuli
Lähtötilanne

Volvolla on varmasti tähän jokin oma työkalu, mutta netin ihmemaasta löysin ohjeet ratin irroittamiseksi. Teräspalikka, jonka läpi laitetaan 2 pulttia ja keskellä sopivan kokoinen hylsy työntämään rattia poispäin. Sitten vähän kerrallaan kumpaakin pulttia kiristetään ja ratti irtoaa nopeasti paikaltaan.




Uus-vanha ratti tilalle.


Valmis ja heti näyttää paremmalta.



Samalla tuli vaihdettua vilkun mekanismi, koska vuosikymmenien käytön myötä  vilkun viiksi ei jäänyt päälle oikealle käännyttäessä.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti