tiistai 9. huhtikuuta 2019

Kaasua komisario Palmu!

Sattumoisin törmäsin käytetyn elektoniikan kaupassa vanhaan VDO:n 60-luvun kierroslukumittariin ja vielä oikein ystävälliseen 5 euron hintaan.  Amazonissahan oli entuudestaan muovinen kierrolukumittari (made in Taiwan), mutta tämä sopii autoon täydellisesti.

Facebookin Volvo Classic Finlandin sivuilta sain ohjeet johtojen oikeaan asentamiseen.





VDO, tachometer, revolution counter, wires

Talven puhdetyöt

Tätä kirjoittaessa talvi alkaa olla jo taittunut kevään puolelle, vaikka tänään satoikin jotain rännän tapaista.

Pakkasten laannuttua Volvoon on tullut laitettua pusihousujen paheksumia uudistuksia, kuten keskuslukitus ja pääle jääneistä valoista varoittava summeri sekä jo viime kesänä lisätyt uudet kaiuttimet ja bluetooth-vahvistin. Kaikki nämä ovat piinan alle tehtyjä muutoksia, joten tiukinkaan museoautoja fiilistelevä cruisingpussihousu ei ensisilmäuksellä voi pahoittaa mieltänsä.

Joskus sitä haaveilee vielä sähköikkuinoista, jotka toimisivat ikkunan kahvaa kääntämällä, mutta onkohan se jo liikaa?

Keskuslukituksen yhteydessä vaihtui myös ovipahvi, joka oli revennyt ja päässyt huonoon kuntoon.
Todellisuudessa väri on sama, mutta valo muuttaa värisävyä

Johdot laitoin vielä eristesukan sisälle.



 Toissatalvena korjasin jumiutuneen matkamittarina, joka kuitenkin jämähti uudestaan ensimmäisen 500km aikana. Korjaus oli siis aloitettava alusta. Tällä kertaa vian korjaamiseen ei kuitenkaan kulunut kuin pieni hetki kun osat ja kiinnitykset olivat entuudestaan tuttuja. Aikaisemmalla kerralla nopeusmittarilta tullut ratas oli vääntynyt ja jumittunut, jolloin nopeusmittari toimi, mutta ei matkamittari. Nyt kuitenkin alkuperäisen ongelman aiheuttajaksi selvisi trippimittarin vääntynyt hammasratas, joka oli ketjureaktiona aiheuttanut aikaisemman rattaan rikkoutumisen ja jumiutumisen.


Kesä tuli, kesä meni

Hieman on jäänyt blogin ylläpitäminen viime aikoina.  Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Amazon olisi myyty, ajettu lennätinpylvään ympärille tai unohdettu kuusen alle ruostumaan.  Ehkä päivitysten vähyyteen on vaikuttanut se, että Volvo on toiminut pääosin hyvin, eikä mitään suurempia muutoksia ole tullut vuoden aikana tehtyä.

Viimekesän aikana Volvoon on tullut laitettua lähinnä useampi neliö bitumimattoa ääntä vaimentamaan. Erityisesti takakontin vaimentaminen vähensi ajomelua huomattavasti. Nykyisin 90kmh:n vauhdissa voi jopa kuunnella radiota tai keskustella huutamatta.

Kesä 2018 oli siinä mielessä ainukertainen, että Amazon jätti ensimmäistä kertaa tienpäälle. Tietenkin ennenkin on katkennut kytkinvajeria, akusta loppunut virta ja puolan johdon kuparipinnat hapettuneet niin, ettei kipinää enää löytynyt. Näiden kohdalla hätä on kuitenkin keksinyt keinot ja matkaa on päästy jatkamaan lyhyen varikkopysähdyksen jälkeen. Tällä kertaa kuitenkin vesipumpun laakerit lopettivat yhteistyön keskellä Inkoota, eikä ongelmaa voinut paikata purukumilla.  Onneksi oltiin kutenkin kohtuullisen lähellä kotia ja Motonetiä, joten bussikyydillä kotiin ja seuraavana päivänä kaverin kanssa takaisin. Vesipumppu vaihdettiin tunnissa läheisen kalasavustamon pihassa.




Syksyn myötä autotalliinkin tuli järjesteltyä hieman lisää tilaa.

maanantai 23. huhtikuuta 2018

Kevättä rinnassa ja lisävaloissa


Talven myötä vaihdoin rikkinäisen kuskin istuimen ehjään. Aivan identtistä mukanahkaista v 1970 istuinpäälistä ei löytynyt mistään, mutta -67, hieman punertavampi päällinen saa luvan kelvata.





Todellisuudessa väriero ei ole edes näin suuri, mitä kuva antaa olettaa


Hattuhylly sai myös uuden reunuksen, kun kävin viime kesänä Porin suunnalla pelastamassa osia eräästä elinluovuttajasta.

Työläimpänä puhdetyönä tuli korjattua Amazonin mittaristo, josta oli karissut maalit pois, eikä matka- ja lämpömittari enää toimineet. Tästä entisöinnistä tein ihan kunnon kuvasarjan avuksi muille saman ongelman kanssa painiville, mutta ne kuvat katosivat vanhan kännykän pudottua lattialle.

Ikävin takaisku tuli asentamisen jälkeen, kun huomasin, ettei matkamittari sittenkään liikkunut, vaikka kasausvaiheessa kaikki tuntui toimivan. Noh, onpahan ainakin trippimittari, jolla seurata matkan edistymistä.




Lisäksi kevään katsastusta varten piti korjata lisävalojen hajonnut lasi. Koska kyse oli 60-70-lukujen Cibien Oscar -valoista ei vaihto-osien löytäminen ollut kovinkaan helppoa. Netin läpikotaisesta tutkimisesta huolimatta, sopivaa osaa ei löytynyt, joten ei auttanut kuin kokeilla onnea Motonetissä. Vasta kolmannella kerralla paikanpäältä löytyi asiaan paneutuva varaosamyyjä, joka ei luovuttanut heti ensimmäisellä kerralla kun tietokone sanoi ei. Kiitos, sinä nimettömäksi jäänyt arjen sankari!

Lopulta Oscarien sisään sopi Siriuksen lamput. Valojen ulkonäkö muuttui  samalla hieman sameista kirkkaiksi, mutta voin elää asian kanssa. Jos joskus tulee vastaan aidot vintage Oscarit, niin voin vaihtaa takaisin, mutta nämä tuntuvat pelittävän hyvin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/483916/Lisavalo-Sirius-kaukovalo-H3-o175mm-kromi-1kpl

Nyt on työn alla auton vaimentaminen bitumilla ja matoilla, mutta siitä ensi kerralla.

tiistai 2. tammikuuta 2018

Puristaa, puristaa

Kesä ja syksy meni taas leppoisasti Amazonin merkeissä. Tarkoitus käyttää Amazonia vain leppoisaan kruisailuun ja perheen kesäretkiin, mutta käyttöautoa kohtasi haveri, jonka myötä Volvosta tuli taas ykkösauto syyskuuhun asti. Mukavaanhan se on kesällä ajella, kun aurinko paistaa kaikki pelaa niin kuin pitää. No, ainakin auto pelasi hyvin.

Nyt on Amazon jo tallissa ja katsastajan vuosittainen siunaus umpeutunut.

Jos viime talven puhdetöinä oli konehuoneen fiksaaminen ja siistiminen, niin tänä talvena vuorossa on auton sisustan puunaaminen. Jouluun mennessä olen korjannut jo mittariston ja vaihtanut kuskin penkin, mutta näistä lisää myöhemmin.

Joululahjaksi ostin itselleni puristuspainemittarin. Moottori B20A tuntuu olevan melko hyvässä kunnossa, sillä paineet olivat kaikissa padoissa yhteneväiset ja ilmeisesti melko kohdallaan.

1:11,8
2:11,5
3:11,5
4:11,5 bar

tiistai 16. toukokuuta 2017

Päivitystä listaan

Mitä vielä?
  Moottori ym:
Konehuoneessa turhia maadoitusjohtoja.
Likainen moottori - pesu.
Sytytystulppien ja johtojen vaihto.
Uusi akku.
  Bensapumpun ja moottorin välinen tiiviste vuotaa hieman öljyä.
Kytkin ottaa melko alhaalta, säädinvaraa ei juurikaan ole.  
- Kuumalla säällä jäähdytysnestettä vuotaa hieman. Mahdollisesti lohkolämmittimen kiinnityksestä 
Jarrutehostajan tienoilta kuuluu kilinää, varsinkin tyhjäkäynnin aikana. Mahdollisesti ilmanpaineosan takaventtiilin, vai mikä piru se nyt olikaan, jousi on irrallaan ja pomppii siellä paineiden tassaanuttua. Ilmeisesti enemmän ominaisuus kuin vika. Pitää selvittää lisää.
-Uusi Lämpömittari moottoriin. Vanha kärähti poikki n 15cm matkalta.
-Kytkin on jähmeä ja ottaa alhaalta. Joskus saa ykkösen runnoa päälle ja pakkille laittamisesta ongelmia.-

-Mahdollisesti kardaanin etuosa tai vaihteisto pitää kovempaa ääntä n 90kmh vauhdissa. Vauhdin alentaminen tai nostaminen poistaa oudon äänenen. Sama ongelma on ollut jo ostohetkestä lähtien.
-Lämmittimen termostaatti.

Kori
- Kuskin tuuletusikkuna repsottaa.
Mangelin kromivanteet ovat jonkin härmän (maali/korrosio?) peitossa, joka pitäisi rapsutella irti.
Tuulilasin tiiviste vuotaa molemmilta puolilta.   
-TakalasintiivistäminenVasen peili irronnut. 
Kuskin lukko rikki. 
  Ikkunoiden mekanismi kitisee.
- Ruostetta helmoissa.
- Ruostetta pelkääjän jalkatilassa.
- Ruostetta takakontin pohjassa.
- Takakontin tiiviste vuotaa
- Bensatankki vuottaa hieman.
-Bensatankin tiivisteen vaihto
- Peruutusvalo ei toimi. (Ilmaisesti näin vanhassa ei ko. valoa tarvita)
- Takaosan johdoissa on paikoitellen enemmän rosvoliittimiä kuin johtoa.
-Takavalojen taustaheijastimien vaihto
-Etulamput eriparia, eli toinen pitää vaihtaa, niin saa yhdenmukaiset valaisimet.
- Takakontin jousi ei toimi. Tai oikeastaan joku edellinen omistaja on leikannut jousimekanismiin liittyvän kiinnikkeen pois.  
-Kartanlukijan turvavyö ei toimi kunnolla.
-Ruosteen rapsuttelua (Uudenmaan talvi on armoton)
-Etulokasuojien oikominen. Nää meni vinoon kiireisessä asennuksessa, kun talli myytiin alta.
- Maalia pintaan
-Auto niia ja ajaminen on melko pehmeeä -> uudet jouset + iskarit.

Sisustus ja sähköt
Sisustan valo rikki.
Kojelaudan valot toimivat huonosti.
Kaiuttimet irrallaan. 
Mittariston maali rapistunut. 
Takaikkunan lämmittimen jäänteiden irrotus.
Peruutspeili ruosteessa ja maalit rapisseet. Hionta ja maalaus. 
Valokatkaisin rikki. Kataisimen eriste rikkoitunut niin, että ajovalot palaessa virta maadoittu katkaisijan 
-Kattolamppua hajosi taas.
Ikkunankammesta puuttuu nuppi ja muovinen väliosa.
Jalkatilan pahvit huonossa kunnossa
  Hansikaslokeron maalaus
Konepellin irrotuskaapelinvedin rikki
- Kumimatot ovat 1x2 sarjaa, joten pitää vaihtaa. 
- Penkkien alla olevat remmit ovat katkenneet.  
- Takakontin maton vaihtaminen (vasta sitten kun hitsaukset ja tankki korjattu)
-Kartturin puoleisen oven sisäpuolinen kahva on vähän kärsinyt (vaihto)
- Antennin "vedinosa" irrallaan?

- Etupenkeissä on repeämiä ja reikiä, takapenkit moitteettomassa kunnossa.
- Sisustan matot repsottavat. Uudet sisämatot. Kangas löytyy jo.
- Matka- ja trippimittari eivät toimi.
-Molempien oviaukkojen yläpuolisten tiivisteiden vaihtaminen.


Muut:
- Kaiuttimet on melko nuhaset, mutta toisaalta melko näkymättömät pintakaiuttimet, joten vaihtaminen tuskin heti mielessä. 
- Työkalupakin kokoaminen jos ja kun auto jättää tielle.
-Moottoriöljyt, Vaihteistoölyt, Perän öljyt vaihdettu syksy 2015 & 2017



Päivitetty 9.4.2019

Uudet tilat, vanhat jutut


Vuosi on vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Uutta osaa on on kuitenkin tullut laitettua  hapertuneiden, kadonneiden ja ruostuneiden tilalle. Vanhan auton omistaminen ja kunnossapitohan  on lähimpänä ikiliikkujaa sitten da Vincin ja Speden muinaisten keksintöjen

Kesällä 2016 tuli myös hankittu uusi koti niin itselle kuin autollekin. Talli on mahdollistanut taas auton räpeltämisen, vaikka kylmä talli ei olekaan paras mahdollinen paikka viettää aikaa talven pakkasiltoja. Helpompaa se on kuitenkin kuin tienposkessa korjailu. Samalla Amazon päätti jokapäiväisen käyttöautovelvollisuutensa ja siirtyi eläkeelle kesäautoksi.
Autotalli ei ole suuren suuri. Talli on tehty 1950-luvun puolessa välissä, joten on se on kuin suunneteltu  1956 julkaistua Amazonia varten. Pienellä järjestelyllä tuolla mahtuu jopa tekemään jotain.

Vuonna 2016 taisin uusia autoon lähinnä bensapumpun, joka oli vääntynyt liiallisesta kiristyksestä niin, että öljyä vuoti tiivisteiden välistä.
Sponsored by Motonet



Syksyllä irrottelin moottorin ympäriltä kaikki lisälaitteet, sillä 1,5v päivittäinen ajo alkoi jo näkyä konehuoneen puolella. Jokainen kolo ja pinta oli likainen maantien pölystä, minkä lisäksi pakosarja vuoti jälleen kerran.




Talven pimeinä iltoina huolsin Strömbergin kaasarin puhdetöinä.

Neula ja tiivisteet löytyivät kaasutinexpertiltä


Kevään tultua hiekkapuhalsin sekä maalasin rapistuneet osat ja pistin pakettiin. Pakosarjan ja venttiilikopan ostin käytettynä, mutta panostin uuteen syylariin, kun vanhalla alkoi olla ikään liittyviä pidätysvaikeuksia.








 








Vielä pitää vaihtaa muutama likainen letku, niin se on kuin (melkein) uusi.
Samalla vaihtui kaikki mahdolliset suodattimet, hihnat, tiivisteet, öljyt ja tulpat. Nyt taas käy kone taas hyvin ja ulkonäkökin mielyttää silmää.

Kevään v*ttumaisin projekti olikin takakontin jousien ja saranoiden vaihtaminen. Tätä en voi suositella kenellekkään. Edellisellä omistajalla oli palanut asian kanssa ilmeisesti hermot, kun jousien kiinnikkeet oli vedetty laikalla poiki. Kokonainen päivä siihen tuhlaantui, mutta lopulta jousi löysi kolonsa ja takakontti toimii kuten kuuluukin. Amassahan oli ostaessani kontin mekanismi mallia hiihtoporkka, jonka päivitin myöhemmin harjanvarreksi. Välissä kokeilin kaasujousia, mutta ne väänsivät takakonttinkantta, jolloin sadevesi pääsi valumaan kontin pohjalle.
Pienällä tuunauksella sorkkaraudasta sai epävirallisen volvon työkalun.
Tämä perkele tappeli vastaan aivan loppuun asti.



Samalla kun kontti pysyi ilmassa, niin vaihdoin tivisteet bensamittariin. Tämänhän tein jo 2 vuotta sitten, mutta sillloin en vaihtanut ruuveja, joten tiivistys jäi puuteelliseksi. Katsotaan pysyykö bensa nyt tankissa uusien ruuvien voimalla.


Seuraavaksi vuorossa on ehkä alustan päivitys, pintaruosteen poistoa ja lämmittimen termostaatin vaihtaminen. Letkujen irrottaminen syksyllä rikkoi termarin tiivisteen ja jäähdytysnesteet valuivat kartanlukijan jalkatilaa. Näiden vanhojen kärryjen ongelma on aina se, että kun yhden osan irrottaa, niin samalla sen viereinen osa hajoaa.

Ikiliikkuja jatkaa liikettänsä.