keskiviikko 10. huhtikuuta 2019

Ennen oli kaikki paremmin, ainakin esteettisesti

Volvo Amazon 120 mallin julkaisutilaisuus pidettiin helmikuussa 1956. Uusi Amazon erosi tyylillisesti  aikaisemmasta Volvon pv 444:sta, joka oli selvästi sodanjälkeisen autoteollisuuden tuotos niin teknisesti kuin ulkonäöllisesti. Ruotsalaiset insinööri kopioivat uuteen automalliinsa muodot ja tyylin 1950-luvun amerikkalaisista autoista, kuten Chryslerin c 300:sta ja New Yorkerista ja sopeuttivat sen eurooppalaiseen kokoluokkaan ja bensankulutukseen.
Chrysler C-300





Chrysler New yorker





Kokonaisuudessa Amazoneja valmistettiin vuodesta 1956 vuoteen 1970 asti hyvin pienillä ulkoisilla muutoksilla.  Suurimmat muutokset olivat lähinnä teknisiä parannuksia, jotka kehitys oli tuonut tullessaan. Esimerkkeinä moottorin tilavuus nousi vuosien aikan 1.6l - 2l, sähköjärjestelmä nostettiin 6 voltista 12 volttiin, etujarrut muutettiin rumpujarruista levyjarruiksi, jarrut saivat tehostimen ja järjestelmästä tehtiin kaksipiirinen. Viimeisinä vuosina  turvavyöt asennettiin tarpeen vaatiessa myös takapenkille ja etupenkkeihin tuli niskatuet. Lisäksi autoon tehtiin paljon pieniä turvallisuuteen liittyviä parannuksia.

Teknisesti ajateltuna viimeisen vuoden Amazon on kaikista Amazoneista paras, mutta 14 vuoden tuotannossa kadotettiin auton alkuperäinen, 1950-lukua henkivä yksityiskohtien kauneus. 1970-luvun lähestyessä Amazonista riisuttiin pois kromiosia ja muita yksityiskohtia sopeutettiin aikakauden minimalistiseen tyyliin. Samalla auton valmistamistuskuluja pyrittiin varmasti laskemaan mahdollisimman alas.

Koska oma Amazon ei ole mikään vuoiskymmenet tallissa pidetty, ensimmäisten tuotantoerien pussihousu-unelma, vaan 2000-luvulle asti ajossa ollut käyttöauto, niin koe vapaudeksi tehdä siitä juuri itseä miellyttävän version eli kuten harrastepiireissä sanotaan "pelastaa se museoinnilta."  En juurikaan lämpene choppauksille, rotta-autoille, tuunauksille tai muille suuremmille muutoksille. Amazonin kauneus piilee sen alkuperäisessä 1950-luvun estetiikassa ja sen merkityksestä suomalaisten kokemalle lähihistorialle. Tarkoituksena on palauttaa auto pääsosin siihen alkuperäiseen ulkonäköön, jollaiseksi se oli suunniteltu. Tietenkään kyse ei ole mistään museotasoisesta replikasta, vaan omistajan omaa esteettistä silmää miellyttävistä valinnoista, joka tulee olemaan valmiina täynnä puristin silmään sattuvia anakronismija.

Mitä siis pitäisi tehdä?
Myöhäisemmistä malleista karsittiin pois 50-lukulaiset kromit, mikä oli omasta mielestäni suuri virhe. Vanhoissa malleissa kromia löytyy enemmän ainakin tippalistasta sekä konepellin kärjestä. Samoin 1963-1964 etusäleikkö/grilli on paljon tyylikkäämpi kuin myöhäisempien vuosien malleissa. Säleikön löytäminen on tietenkin paljon vaikeampi ja lopulta paljon kalliimpi päivitys kuin muiden osien yhteensä, mutta varmasti sen arvoista

Viimeisen vuoden karvalakkimalli
Vuosina 1962-1964  kromia löytyi enemmän niin hienosta säleiköstä, konepellin koristeesta kuin tippalistoista


Vanhojen Amazonien takakontin kahva on myös vaihdettava vanhempaan ja miehistä voimaa uhkuvaan versioon.




 Lisäksi tyylillset päivitykset voisivat olla yllä olevan kuvan jenkkimalliset, kokonaan punaiset takavalot, jolloin tosin 1970 vuoden mallissa oleva peruutusvalo ei enää täyttäisi tehtäväänsä. Lisäksi vilkut/seisontavalot voisivat olla kokonaisuudessaan kirkkaat.
Kirkkaat etuvilkut kiinitettynä yhdessä omista autohaaveista: valkoisessa farkku-Amzonissa.


Sisustan puolella parannusta tuo ratin vaihtaminen alkuperäiseen Amazonin rattiin.


60-luvun lopussa ratti vaihdettiin uuteen ja 70-lukua henkivään malliin.



Vanhassa Amazonissa takapenkillä oli vielä ripaus luksusta, eli keskikonsoli, johon hienostonaiset ovat voineet nojailla matkalla kesähuvillalle. Uudemmissa autoissa tämä yksityiskohta katosi ja selkänoja alettiin valmistamaan yhdestä palasta.




Pienenä yksityiskohtana on vielä varhaisimmissa malleissa olleet lisäpehmusteet oven pikkuikkunan alapuolella. En ole ihan varma sopiiko nämä 1:1 uudempiin, 2 ovisiin malleihin, mutta eiköhän se selviä aikanaan.






En tiedä miten tällaisen vanhemman turvavöiden lukitussysteemin saisi toimimaan uudempien vöiden kanssa, mutta kauniit ne ainakin ovat.





Alkuperäisen ulkonäön parantamisen lisäksi suunnitelmissa on jossain vaiheessa korjata maalipintaa ja madaltaa Amazonia maltillisesti sekä samalla vaihtaa kallistuksen vakaajat järeämpiin.  Suurimpana teknisenä haaveena, kuten kaikilla muillakin Amazon-ihmisillä on ylivaihteen hankkiminen. Tosin sopivia ylivaihteita ei löydy ihan joka nurkan takaa, ainakaan kohtuulliseen hintaan.

Teknisesti oma Amazon on ihan hyvässä kunnossa. Moottorissa pysyy paineet ja nesteet, sillä voi todistetusti ajaa ylinopeutta ja bensakulutus on kohtuullinen. Vaikka tallissa lepääkin vanha moottori, josta voisi tehdä ärhäkkäällä nokalla ja tuplakaasareilla toimivan tehokkaan ja naapureita häiritsevän tehomyllyn, niin nykyinen Aman käyttötarkoitus on lähinnä lyhyiden matkojen cruisailu ja perheen kesäretket, joten tähän elämän- ja autotilanteeseen ei ole juuri tarvetta lisätä moottoriin tehoja.

Katsotaan miten projekti etenee. Valmiitahan nämä olivat ensimmäisen ja viimeisen kerran silloin kun ne lähtivät Göteborin tehtaalta.







tiistai 9. huhtikuuta 2019

Kaasua komisario Palmu!

Sattumoisin törmäsin käytetyn elektoniikan kaupassa vanhaan VDO:n 60-luvun kierroslukumittariin ja vielä oikein ystävälliseen 5 euron hintaan.  Amazonissahan oli entuudestaan muovinen kierrolukumittari (made in Taiwan), mutta tämä sopii autoon täydellisesti.

Facebookin Volvo Classic Finlandin sivuilta sain ohjeet johtojen oikeaan asentamiseen.





VDO, tachometer, revolution counter, wires

Talven puhdetyöt

Tätä kirjoittaessa talvi alkaa olla jo taittunut kevään puolelle, vaikka tänään satoikin jotain rännän tapaista.

Pakkasten laannuttua Volvoon on tullut laitettua pusihousujen paheksumia uudistuksia, kuten keskuslukitus ja pääle jääneistä valoista varoittava summeri sekä jo viime kesänä lisätyt uudet kaiuttimet ja bluetooth-vahvistin. Kaikki nämä ovat piinan alle tehtyjä muutoksia, joten tiukinkaan museoautoja fiilistelevä cruisingpussihousu ei ensisilmäuksellä voi pahoittaa mieltänsä.

Joskus sitä haaveilee vielä sähköikkuinoista, jotka toimisivat ikkunan kahvaa kääntämällä, mutta onkohan se jo liikaa?

Keskuslukituksen yhteydessä vaihtui myös ovipahvi, joka oli revennyt ja päässyt huonoon kuntoon.
Todellisuudessa väri on sama, mutta valo muuttaa värisävyä

Johdot laitoin vielä eristesukan sisälle.



 Toissatalvena korjasin jumiutuneen matkamittarina, joka kuitenkin jämähti uudestaan ensimmäisen 500km aikana. Korjaus oli siis aloitettava alusta. Tällä kertaa vian korjaamiseen ei kuitenkaan kulunut kuin pieni hetki kun osat ja kiinnitykset olivat entuudestaan tuttuja. Aikaisemmalla kerralla nopeusmittarilta tullut ratas oli vääntynyt ja jumittunut, jolloin nopeusmittari toimi, mutta ei matkamittari. Nyt kuitenkin alkuperäisen ongelman aiheuttajaksi selvisi trippimittarin vääntynyt hammasratas, joka oli ketjureaktiona aiheuttanut aikaisemman rattaan rikkoutumisen ja jumiutumisen.


Kesä tuli, kesä meni

Hieman on jäänyt blogin ylläpitäminen viime aikoina.  Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Amazon olisi myyty, ajettu lennätinpylvään ympärille tai unohdettu kuusen alle ruostumaan.  Ehkä päivitysten vähyyteen on vaikuttanut se, että Volvo on toiminut pääosin hyvin, eikä mitään suurempia muutoksia ole tullut vuoden aikana tehtyä.

Viimekesän aikana Volvoon on tullut laitettua lähinnä useampi neliö bitumimattoa ääntä vaimentamaan. Erityisesti takakontin vaimentaminen vähensi ajomelua huomattavasti. Nykyisin 90kmh:n vauhdissa voi jopa kuunnella radiota tai keskustella huutamatta.

Kesä 2018 oli siinä mielessä ainukertainen, että Amazon jätti ensimmäistä kertaa tienpäälle. Tietenkin ennenkin on katkennut kytkinvajeria, akusta loppunut virta ja puolan johdon kuparipinnat hapettuneet niin, ettei kipinää enää löytynyt. Näiden kohdalla hätä on kuitenkin keksinyt keinot ja matkaa on päästy jatkamaan lyhyen varikkopysähdyksen jälkeen. Tällä kertaa kuitenkin vesipumpun laakerit lopettivat yhteistyön keskellä Inkoota, eikä ongelmaa voinut paikata purukumilla.  Onneksi oltiin kutenkin kohtuullisen lähellä kotia ja Motonetiä, joten bussikyydillä kotiin ja seuraavana päivänä kaverin kanssa takaisin. Vesipumppu vaihdettiin tunnissa läheisen kalasavustamon pihassa.




Syksyn myötä autotalliinkin tuli järjesteltyä hieman lisää tilaa.

maanantai 23. huhtikuuta 2018

Kevättä rinnassa ja lisävaloissa


Talven myötä vaihdoin rikkinäisen kuskin istuimen ehjään. Aivan identtistä mukanahkaista v 1970 istuinpäälistä ei löytynyt mistään, mutta -67, hieman punertavampi päällinen saa luvan kelvata.





Todellisuudessa väriero ei ole edes näin suuri, mitä kuva antaa olettaa


Hattuhylly sai myös uuden reunuksen, kun kävin viime kesänä Porin suunnalla pelastamassa osia eräästä elinluovuttajasta.

Työläimpänä puhdetyönä tuli korjattua Amazonin mittaristo, josta oli karissut maalit pois, eikä matka- ja lämpömittari enää toimineet. Tästä entisöinnistä tein ihan kunnon kuvasarjan avuksi muille saman ongelman kanssa painiville, mutta ne kuvat katosivat vanhan kännykän pudottua lattialle.

Ikävin takaisku tuli asentamisen jälkeen, kun huomasin, ettei matkamittari sittenkään liikkunut, vaikka kasausvaiheessa kaikki tuntui toimivan. Noh, onpahan ainakin trippimittari, jolla seurata matkan edistymistä.




Lisäksi kevään katsastusta varten piti korjata lisävalojen hajonnut lasi. Koska kyse oli 60-70-lukujen Cibien Oscar -valoista ei vaihto-osien löytäminen ollut kovinkaan helppoa. Netin läpikotaisesta tutkimisesta huolimatta, sopivaa osaa ei löytynyt, joten ei auttanut kuin kokeilla onnea Motonetissä. Vasta kolmannella kerralla paikanpäältä löytyi asiaan paneutuva varaosamyyjä, joka ei luovuttanut heti ensimmäisellä kerralla kun tietokone sanoi ei. Kiitos, sinä nimettömäksi jäänyt arjen sankari!

Lopulta Oscarien sisään sopi Siriuksen lamput. Valojen ulkonäkö muuttui  samalla hieman sameista kirkkaiksi, mutta voin elää asian kanssa. Jos joskus tulee vastaan aidot vintage Oscarit, niin voin vaihtaa takaisin, mutta nämä tuntuvat pelittävän hyvin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/483916/Lisavalo-Sirius-kaukovalo-H3-o175mm-kromi-1kpl

Nyt on työn alla auton vaimentaminen bitumilla ja matoilla, mutta siitä ensi kerralla.

tiistai 2. tammikuuta 2018

Puristaa, puristaa

Kesä ja syksy meni taas leppoisasti Amazonin merkeissä. Tarkoitus käyttää Amazonia vain leppoisaan kruisailuun ja perheen kesäretkiin, mutta käyttöautoa kohtasi haveri, jonka myötä Volvosta tuli taas ykkösauto syyskuuhun asti. Mukavaanhan se on kesällä ajella, kun aurinko paistaa kaikki pelaa niin kuin pitää. No, ainakin auto pelasi hyvin.

Nyt on Amazon jo tallissa ja katsastajan vuosittainen siunaus umpeutunut.

Jos viime talven puhdetöinä oli konehuoneen fiksaaminen ja siistiminen, niin tänä talvena vuorossa on auton sisustan puunaaminen. Jouluun mennessä olen korjannut jo mittariston ja vaihtanut kuskin penkin, mutta näistä lisää myöhemmin.

Joululahjaksi ostin itselleni puristuspainemittarin. Moottori B20A tuntuu olevan melko hyvässä kunnossa, sillä paineet olivat kaikissa padoissa yhteneväiset ja ilmeisesti melko kohdallaan.

1:11,8
2:11,5
3:11,5
4:11,5 bar

tiistai 16. toukokuuta 2017

Päivitystä listaan

Mitä vielä?
  Moottori ym:
Konehuoneessa turhia maadoitusjohtoja.
Likainen moottori - pesu.
Sytytystulppien ja johtojen vaihto.
Uusi akku.
  Bensapumpun ja moottorin välinen tiiviste vuotaa hieman öljyä.
Kytkin ottaa melko alhaalta, säädinvaraa ei juurikaan ole.  
- Kuumalla säällä jäähdytysnestettä vuotaa hieman. Mahdollisesti lohkolämmittimen kiinnityksestä 
Jarrutehostajan tienoilta kuuluu kilinää, varsinkin tyhjäkäynnin aikana. Mahdollisesti ilmanpaineosan takaventtiilin, vai mikä piru se nyt olikaan, jousi on irrallaan ja pomppii siellä paineiden tassaanuttua. Ilmeisesti enemmän ominaisuus kuin vika. Pitää selvittää lisää.
-Uusi Lämpömittari moottoriin. Vanha kärähti poikki n 15cm matkalta.
-Kytkin on jähmeä ja ottaa alhaalta. Joskus saa ykkösen runnoa päälle ja pakkille laittamisesta ongelmia.-

-Mahdollisesti kardaanin etuosa tai vaihteisto pitää kovempaa ääntä n 90kmh vauhdissa. Vauhdin alentaminen tai nostaminen poistaa oudon äänenen. Sama ongelma on ollut jo ostohetkestä lähtien.
-Lämmittimen termostaatti.

Kori
- Kuskin tuuletusikkuna repsottaa.
Mangelin kromivanteet ovat jonkin härmän (maali/korrosio?) peitossa, joka pitäisi rapsutella irti.
Tuulilasin tiiviste vuotaa molemmilta puolilta.   
-TakalasintiivistäminenVasen peili irronnut. 
Kuskin lukko rikki. 
  Ikkunoiden mekanismi kitisee.
- Ruostetta helmoissa.
- Ruostetta pelkääjän jalkatilassa.
- Ruostetta takakontin pohjassa.
- Takakontin tiiviste vuotaa
- Bensatankki vuottaa hieman.
-Bensatankin tiivisteen vaihto
- Peruutusvalo ei toimi. (Ilmaisesti näin vanhassa ei ko. valoa tarvita)
- Takaosan johdoissa on paikoitellen enemmän rosvoliittimiä kuin johtoa.
-Takavalojen taustaheijastimien vaihto
-Etulamput eriparia, eli toinen pitää vaihtaa, niin saa yhdenmukaiset valaisimet.
- Takakontin jousi ei toimi. Tai oikeastaan joku edellinen omistaja on leikannut jousimekanismiin liittyvän kiinnikkeen pois.  
-Kartanlukijan turvavyö ei toimi kunnolla.
-Ruosteen rapsuttelua (Uudenmaan talvi on armoton)
-Etulokasuojien oikominen. Nää meni vinoon kiireisessä asennuksessa, kun talli myytiin alta.
- Maalia pintaan
-Auto niia ja ajaminen on melko pehmeeä -> uudet jouset + iskarit.

Sisustus ja sähköt
Sisustan valo rikki.
Kojelaudan valot toimivat huonosti.
Kaiuttimet irrallaan. 
Mittariston maali rapistunut. 
Takaikkunan lämmittimen jäänteiden irrotus.
Peruutspeili ruosteessa ja maalit rapisseet. Hionta ja maalaus. 
Valokatkaisin rikki. Kataisimen eriste rikkoitunut niin, että ajovalot palaessa virta maadoittu katkaisijan 
-Kattolamppua hajosi taas.
Ikkunankammesta puuttuu nuppi ja muovinen väliosa.
Jalkatilan pahvit huonossa kunnossa
  Hansikaslokeron maalaus
Konepellin irrotuskaapelinvedin rikki
- Kumimatot ovat 1x2 sarjaa, joten pitää vaihtaa. 
- Penkkien alla olevat remmit ovat katkenneet.  
- Takakontin maton vaihtaminen (vasta sitten kun hitsaukset ja tankki korjattu)
-Kartturin puoleisen oven sisäpuolinen kahva on vähän kärsinyt (vaihto)
- Antennin "vedinosa" irrallaan?

- Etupenkeissä on repeämiä ja reikiä, takapenkit moitteettomassa kunnossa.
- Sisustan matot repsottavat. Uudet sisämatot. Kangas löytyy jo.
- Matka- ja trippimittari eivät toimi.
-Molempien oviaukkojen yläpuolisten tiivisteiden vaihtaminen.


Muut:
- Kaiuttimet on melko nuhaset, mutta toisaalta melko näkymättömät pintakaiuttimet, joten vaihtaminen tuskin heti mielessä. 
- Työkalupakin kokoaminen jos ja kun auto jättää tielle.
-Moottoriöljyt, Vaihteistoölyt, Perän öljyt vaihdettu syksy 2015 & 2017



Päivitetty 9.4.2019