sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Kaari

 Suurin yksittäinen hitsauskohta on ollut oikeanpuolen takarenkaan ympärillä. Takakaarta varten ostin korjauspalat, mutta työtä riitti varsinkin sisäkaaressa, joka oli lahonnut niin ulkopeltien luolta kuin rungon kiinnitysten vierestä. Vielä kaaressa on hiomista ja siistimistä, mutta melko pitkällä ollaan.
(Sisäkaari keskeneräisenä)
Sisäkaaren tekeminen oli suomeksi sanottuna vittumaista. Kaarevan pellin muotoilu, varsinkin pienessä ja ahtaassa tilassa on haasteellista. Ehkä tähänkin on olemassa jokin patenttiratkaisu, mutta tällä kertaa se onnistui vain aikaa, kärsiävällisyyttä ja voimaa käyttäen.


Kaari asennettuna
Viimeistely on vielä tekemättä.

Kontin pohjaa ja kaari. Kuinka mukavaa onkaan hitsata suoraa ja puhdasta peltiä. :)

Toisen puolen jousen irtoamisen estävän narun kiinnityskohta oli ruostunut pahasti. Päällisin puolin oikealla puolella ei näkynyt mitään vaurioita, mutta kiinnikkeen ja narun irrottaminen paljasti samat ongelmat tälläkin puolella, joten kiinnike piti tehdä uudestaan.





7 kommenttia:

  1. Mielenkiintonen blogi. Sikälikin että olen myös 80-luvulla syntynyt ja omistan vm. 69 volvo amazonin, jota aloitin (taas) korjaamaan viime syksynä. Vikalista on lähes identtinen ja projekti on jotakuinkin samassa vaiheessa. Tosin omani seisoi 7 vuotta ulkona joten koneessa oli hieman enemmän mietiskeltävää. Olen siis ostanut auton jo yli kymmenen vuotta sitten, jolloin aloitin auto harrastamisen harjoittelun. Suuri osa sen aikaisista hitsauksista on jo hapantunut uudelleen nuoruuden hätäilyn ja ruostesuojauksen puutteellisuuden vuoksi. Ehkäpä laitan aiheesta myös oman blogin pystyyn kunhan saan aikaiseksi. Jatka ihmeessä Volvo-vanhuksen pelastamista. Sympaattisempaa autoa et löydä.

    VastaaPoista
  2. Olisin myös kiinnostunut kuvien ja ajatusten vaihdosta jos sinulla on enemmän projektikuvia mm. helmakoteloiden paikkailuista, erilaisten osien puhdistuksesta ja kiillotuksesta ja oikeastaan ihan mistä vaan.

    VastaaPoista
  3. Moi

    Autonlaitto on kyllä mukavaa, mutta joskus se voi jäädä muiden kiireiden vuoksi. Nytkin on mennyt parikuukautta lähinnä töiden takia, etten ole päässyt tallilla käymään.

    Nuo ruostuvat kohdat tuntuvat olevan kaikissa Amazoneissa samat. Se helpottaa huomattavasti niiden löytämistä ja korjaamista, kun muilla on ollut samat ongelmat ja ovat jakaneet ne netissä.

    Suunnitelin projektin nopeuttamiseksi tilaavani valmiita helmapellit ym. korjauspalat, jotta auto ehtisi kesän ajoihin. Laitan päivityksiä kunhan saan laitettua ja kuvatta.

    VastaaPoista
  4. Sama paradoksi minullakin. Palkkatyö rajoittaa harrastamista samalla mahdollistaen sen. Ja pitäisi vielä perheelle löytää aikaa.

    Valmiit korjauspellit ovat kyllä paras ratkaisu. Täälläpäin ovat vain välillä kiven alla ja kallistuneetkin n. puolella tässä kymmenen vuoden aikana. Löysin tosin Hollannista putiikin (http://goo.gl/iUEYqk) missä myydään vanhoihin volvoihin lähes kaikkea mitä kuvitella saattaa mm. penkin päällisiä eri väreissä, korjauspeltejä ja tiivisteitä suht edukkaasti. Myös sellaisia korjauspeltejä joita paikalliset varaosaliikkeet eivät tienneet olevankaan. Ainut ongelma oli Hollannin kieli jota en sattunut koulussa opiskelemaan mutta onneksi sivustolla oli selkeät kuvat, joten ongelmallista oli lähinnä yhteystietojen täyttäminen ja maksu.

    Jos satut tietämään edullisia varaosaliikkeitä joista veteraani volvoihin saa vielä osia, laita vaikka blogiin linkkejä (vai saako niin tehdä) siitä olisi apua minulle ja varmasti monelle muulle volvo harrastajalle. Kulutusosiahan löytyy vielä mutta esim. sisustan osat ym. pikkunippelit tahtovat olla vaikeita löytää.

    VastaaPoista
  5. Tähän mennessä olen tilannut uudet osat (korjauspellit, tiivisteet ja kuraläpät) Pirkanmaan V-palvelusta
    http://www.varastopalvelu.fi/v-palvelu/index.html

    Sivuilta ei näe mitä osia heiltä löytyy, mutta olen tarkastanut tarvittavien osien tiedot esim skandixin sivuilta ja sitten tilannut tuolta. Ainakin viimeksi kun tilasin, V-palvelulta, niin hinta taisi olla suurinpiirtein sama tai hieman halvempi. Eli sähköpostiin vain tarvittavat osat, niin hyvin on tullut Matkahuollon kautta perille.

    http://www.skandix.com/

    Pikkunippelien ym sisustan osien suhteen kannattaa käydä huutelemassa VRCF:n sivuilla. Itse olen saanut sieltä hyvin kaikki tarvitsemani vaihto-osat, kuten peilin, kattolampun kuvun, ikkunaveivin ym. muutamalla kympillä avuliaiden harrastajien kautta. Tuntuu, että monella on useampi Amazoni navetan takana vain varaosiksi. Samalla pääsee tutustumaan muihin harrastajiin, jos on omassa kaveriporukassa amazoni-fanittamisen kanssa yksin. :)

    http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php

    Nytkin pitäisi varmaankin ostaa foorumilta etulampun lasi, kun sellainen meni juuri tallilla rikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. scandcar.nl olin tilaamassa lokasuojan korjauspeltiä kun tuli kiire saada. Lisäksi pienempää peltiä sinne etulokarin sisään. Osilla olisi ollut hintaa 100€, muutta vat tuli päälle 36€ lisäksi suolainen 69€, 3pv toimitus Dhl, pikana. Sain motonetistä sitten lokasuojankorjauspellin. Tuolla on kyllä oven alareunan korjauspeltejäkin, Pienempä ja isompaa, noita kun ei oikein mistään muualta löydä. Maksu onnistuu PayPalilla ja toiminta nopeaa, tiedustelusta seuraavana pv, lasku sähköpostissa.

      Poista
  6. Hintaero näyttävät vaihtelevan tuotteiden mukaan. Kuraläpät olivat muutaman euron kalliimmata, mutta
    ainakin tämä peltiosa on scandixillä 53,79e, mutta V-P:llä 30e. Matkahuollon kautta postimaksu oli n 14,50e. Paketti saapui noin 1,5-2 viikossa.

    http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/sheet-metal/foot-board-door-sill-left/1007966/

    VastaaPoista