Auto ei ole koskaan vain auto. Vaikka joku vähätteleekin, että hänelle auto on
vain laite, jolla pääsee paikasta A paikkaan B, on auto aina jonkinlainen
merkitystenantaja ja -jakaja. Autolla näytetään muille ja ennen kaikkea itselleen omaa paikkaansa
maailmassa. Näytetään se sitten vähätellen tai suureellisesti.
Autoihin vähättelevästi suhtautuvat ihmiset ovat mielenkiintoinen
tutkimuksen kohde. Helpompaa on kuitenkin lähteä liikkeelle niistä, jotka
suhtautuvat autoihin intohimoisesti. Nämä ihmisiin, jotka liittävät autoihin voimakkaita
mielleyhtymiä pyrkivät näyttävät ne räikeästi ja selvästi muille kanssaihmisille.
Tällaisia ihmisiä voisi varmasti kategorisoida monia eri tyyppejä ja näiden
alatyyppejä (näistä lisää myöhemmin), mutta yhteistä kaikille on se tarve osoittaa
jokin henkilökohtainen arvo tai ominaisuus, joka konkretisoituu autossa.
Auto on persoonan esiintuomiseen oiva esine. Ensinnäkin auto on useimmiten henkilöauto. Auto siis mielletään henkilökohtaiseksi omaisuudeksi. Se on myös 1900-luvun paras esimerkki vaurastumisesta, yksilöllisyydestä ja vapautumisesta vanhan maailman yhteisön elinpiiristä. Selvimpänä tämä vapauden idea on nähtävissä amerikkalaisessa (auto)kulttuurissa, mutta omasta mielestäni sama painotus on nähtävissä myös suomalaisessa sielunmaisemassa. Vaikka auton itsensä merkitys on laimentunut niiden määrän kasvun ja kulutustavaraksi tehtyjen halpojen riisikuppien myötä, on kykymme panostaa autot merkityksillä edelleen tallella.. Enää emme tyydy näyttämään auton kautta vain vaurautta tai sosiaalista asemaa, vaan yhteiskunnallisten muutosten myötä olemme vaihtaneet keinoja näyttää merkityksiä autoilla.
Auto on persoonan esiintuomiseen oiva esine. Ensinnäkin auto on useimmiten henkilöauto. Auto siis mielletään henkilökohtaiseksi omaisuudeksi. Se on myös 1900-luvun paras esimerkki vaurastumisesta, yksilöllisyydestä ja vapautumisesta vanhan maailman yhteisön elinpiiristä. Selvimpänä tämä vapauden idea on nähtävissä amerikkalaisessa (auto)kulttuurissa, mutta omasta mielestäni sama painotus on nähtävissä myös suomalaisessa sielunmaisemassa. Vaikka auton itsensä merkitys on laimentunut niiden määrän kasvun ja kulutustavaraksi tehtyjen halpojen riisikuppien myötä, on kykymme panostaa autot merkityksillä edelleen tallella.. Enää emme tyydy näyttämään auton kautta vain vaurautta tai sosiaalista asemaa, vaan yhteiskunnallisten muutosten myötä olemme vaihtaneet keinoja näyttää merkityksiä autoilla.
Aiheen ollessa liian laaja yhdeksi
blogikirjoitukseksi, on ehkä lähdettävä liikkeelle omasta itsestä. Koska vanhan
auton paremmuutta ei voi juurikaan selittää teknisellä paremmuudella ja
estetiikkakin on alisteinen muille merkityksille, on kysyttävä, mitä minä haluan
ilmentää Volvo Amazonilla?
Ensinnäkin vanhassa autossa kaiken
merkitys kiteytyy siihen aikaan jolloin se on kasattu ja sillä on ajettu. Amazonin
valmistusaika on vuodesta 1956 vuoteen 1970. Vaikka kaikki tietävät, että
nykyaika on monella tapaa mennyttä parempi, on aikakaudessa jotain
mielikuvitusta herättävää. Aikakausi on ollut ennen omaa elämääni ja siksi
jotenkin mysteerinen ja tavoittamaton. Se on tietynlaista nostalgiaa, josta ei ole omia
muistikuvia. Se on nostalgiaa kollektiivisella muistilla. Toiseksi kyse on
tämän vanhanmaailman mielikuvan ja nykymaailman ristiriidasta, fantasia-ajan ja
nykyajan monimutkaisuuden ja todellisuuden erilaisuudesta. Amazonissa ei ole
pätkivää nettiyhteyttä, Euroopan talouskriisiä tai arkipäivän ongelmia. Se on
aikakone, joka vie aikakauteen jota ei ole koskaan ollutkaan, laite jolla
pääsee paikasta A kuvitteelliseen paikkaan B.
Nostalgia itsessään ei ole arvo tai ominaisuus, mutta nostalgia pitää sisällään ajatuksen siitä, että maailma on ollut ennen yksinkertaisempi, selkeämpi ja helpommin hahmotettavissa. Amazonin ja minun edustama maailma; yksinkertainen tekniikka ja selkeä estetiikka, omainsuudet jotka ovat saneet siirtyä syrjään nykymaailmasta "järjen" ja rationaalisen hyödyn tieltä, sisältävät kuitenkin nykyaikaan peilattavissa olevan arvon. Epärationalisuuden arvon rationalisuutta vastaan.
Nostalgia itsessään ei ole arvo tai ominaisuus, mutta nostalgia pitää sisällään ajatuksen siitä, että maailma on ollut ennen yksinkertaisempi, selkeämpi ja helpommin hahmotettavissa. Amazonin ja minun edustama maailma; yksinkertainen tekniikka ja selkeä estetiikka, omainsuudet jotka ovat saneet siirtyä syrjään nykymaailmasta "järjen" ja rationaalisen hyödyn tieltä, sisältävät kuitenkin nykyaikaan peilattavissa olevan arvon. Epärationalisuuden arvon rationalisuutta vastaan.
Suositeltavaa kirjallisuutta autoista
ja niillä ajavista ihmisistä (miehistä) on Kari Hotakaisen Klassikko.
Myös elokuva on klassikko.
Myös elokuva on klassikko.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti