sunnuntai 14. heinäkuuta 2013

Sydän

Moottori on mysteeri. Se koostuu lukuisista pienistä osista joidenka tehtävä on siirtää, työntää,  päästää, pyöriä, imeä, viilentää, lämmittää, voidella ja räjähtää hallitusti.  Ja kaikkien näiden osien tulisi toimia yhdessä sulavasti ja tehokkaasti, juuri oikealla ajallaan ja oikealla suhteella. Yksikin vika ja koko ketju murtuu.

Mitä enemmän auton moottorista ymmärtää, sitä enemmän siitä myös huolehtii ja ennen kaikkea huolestuu. Lopulta vanhan moottori on aina potentiaalisesti rikki, vaikka se toimisi moitteetta. Enää autoa ei arvota vain toimiva-rikki - dikotomian avulla, vaan auton jokainen ääni, haju, savu, neste tai vuotava tiiviste on merkki, jota pitää tarkkailla ja  tulkita ennen kuin pahin mahdollinen tapahtuu.  Tärkeintä ei kuitenkaan ole moottorin rikkoutumisen estäminen, niin ikävää ja talouden tuhoavaa kuin se olisikin, vaan itse tarkkailu. Tarkkaillessa moottoria kuski ei ole vain rattia kääntävä matkustaja, vaan yhteydessä moottoriin ja (osaksi) sen hallitsija ja tilanteen kontrolloija. Mikäli moottori rikkoutuu, rikkoutuu myös sen omistajan mieli ja tyyneys sekä kontrolli. Ja jos tyyneys ja moottori ovat rikki, jää jäljelle vai kasa arvotonta rautaa.

Tähän sopii hyvin lainaus Robert M. Pirsigin kirjasta Zen ja moottoripyörän kunnossapidon taito.
“The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed.”

Kuvassa on konehuone siistittynä. Poistettu on mm. vanhoja maadoitusjohtoja sekä outoja DIY -sähkövirityksiä.  Lopullisen pesun ja putsauksen saa tehtyä vasta sitten, kun vaihdan bensapumpun tiivisteen, jolloin pieni öljyvuoto oletettavasti loppuu. Kone on perinteinen b20a, jossa yksi Strömbergin kaasutin. Tarinan mukaan moottori on korjattu joskus 90 -luvulla,  mikä todennäköisesti pitää paikkansa, koska puslat näyttävät vaihdetuilta, kone toimii kohtuullisesti ja moottorin kyljessä on vielä maalia. Tosin maali on hieman rapistunut ja vaatisi uuden käsittelyn, mutta se taitaa olla melko mahdotonta tehdä moottori kiinnitettynä. 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti