maanantai 16. syyskuuta 2013

Peltiremppa


Syksyn sateet tulevat ja auton ruosteille on tehtävä nopeasti jotain, muuten keväällä on jäljellä enää kasa ruostetta ja renkaat. Kirjoitinkin jo aikaisemmin ruostevaurioista, jotka olivat ennakkoon tiedossa: Rust is a crime Nyt on aika käydä sanoista tekoihin.

Alkuperäinen suunnitelma oli poistaa ruoste, paikata kohdat uudella pellillä ja paikkamaalta kohdat alkuperäisellä tummanvihreällä (v94) värillä. Maalin alta paljastuikin sen verran paljon mätää, että samalla kannattaisi päällemaalata koko auto.

Autoon on tehty jossain vaiheessa jälkeenpäin päällemaalaus kyseisellä alkupeäisellä värillä. Tämä edellinen maalaus on mahdollisesti tehty joskus 90-luvun aikana, jolloin myös moottoria on kunnostettua ja sisustaa näyttää uusitun. Nyt kuitenkin n. 20 vuoden ajaminen on syönyt helmoja. Ikävintä jälkeä autolle on kuitenkin tehnyt,  jo aikaisemmin mainitsemani, sadeveden pääseminen takakontiin ja alkavien ruostevaurioiden korjaamattajättäminen.  Huolimattomuus, laiskuus ja/tai nuukuus käy kalliiksi.

Kahden päivän työn tuloksena on bensatankin irroittaminen ja ruosteisten peltien poistamista.

Lähdin liikkeelle takakontista; tankin poistosta ja suurimmista ruosteista(rei'istä).


Kiinnitysruuvit lähtivät helposti, mutta bensaputken irroittaminen rauhanomaisesti osoittautui haasteelliseksi.


Koska putkeessa on vielä taivutusvaraa ja mutterin kulmat alkoivat pyöristyä, poikkasin putken.

Osin tankki vuotaa suuttimen kohdalta, mutta muitakin reikiä näyttää löytyvän.

Vuotoja tankin oikealta etupuolelta. Tankin kohdalla pitää pohtia alanko tinaamaan sitä vai ostanko tiiviin käytetyn.

Lähtöastelma takakontin oikeasta laideasta.

Ruuvarilla tökkimisen jälkeen kontin ilmankierto parani.
Lopulta iso osa kontin oikeanpuoleisesta lattiasta sai lähteä.




Oikea takakaari oli päällepäin huonossa kunnnossa, mutta lopullinen kunto paljastaa, että koko kaari on helpointa vaihtaa.



Kaaresta ruosteet ovat "levinneet" alahelmoihin.



Päädyin lopulta leikkaamaan pois suurimman osan oikeasta helmasta. Edellinen omistaja oli viimetöikseen hitsannut pintapuolisen paikan miellyttääkseen katsastusmiestä.  Poistamalla ison alueen pääsen eroon huonosta paikasta ja korjaamaan myös peltien takana olevia palkkeja.


Vasenpuoli on paremmassa kunnossa. Suurimman vaivan vasenpuoli teettää takakaaressa, johon joutuu lisäämään uutta peltiä. Tälle puolelle tuskin tarvitaan kokonaista takakaarta.
Tankki on nyt pihanperällä hengittämässä ulos bensahöyryjä. Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei bensatankilla ole mikään kiire, koska auto tulee olemaan tallissa vielä tovin. Päivä kerrallaan kuitenkin mennään, eikä tässä vaiheessa voi tehdä arvailuja rempan valmistumisaikataulusta.

Jos kyse ei olisi harrastuksesta, niin kyllä vituttaisi. :D

Laitan jossain vaiheessa lisäkuvia, kunhan pääsen tallille. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti