torstai 12. syyskuuta 2013

Uusia osia ja uusia ongelmia


Kävin tänään Motonetissa ostamassa uuden akun, vanhan lopetettua yhteistyönsä tältä syksyltä. Samalla ostin mig-hitsauslaitteen, peltiä sekä uudet kumimatot.

Edellisessä postauksessa kirosinkin epäsiistejä, ilmeisesti eri autoista vuosien varella haalittuja kumimattoja. Tykkään alkuperäiskuntoisista autoista, mutta en itse ole valmis maksamaan Volvon logolla merkityistä kumipaloista kolmeasataa euroa. Vakavaraisempi pussihousi sen varmasti maksaa, mikä on tietenkin hyvä, sillä museoautojakin tarvitaan, ja näin VP-autopartsin tapaiset kaupat pysyvät pystyssä. 
vp-autopartsin amazonin matot

Huomasin, että kaikista löytämistäni kumimatoista halvin oli (tällä kertaa) mitoiltaan sopivin ja sopivuudeltaan paras. Ehkä minimalistinen muotoilu ja kuvion yksinkertaisuus on tässäkin tapauksessa sopivin Amazoniin. Hintaa matoille tuli hurjat 4.90e kappaleelta. Omasta mielestäni ne ryhdistävät sisustaa hyvin.


Vaihdoin myös bensapumpun tiivisteet, jotka olivat ilmeisesti vuotaneet pidemmän aikaa.
Tiivisteet ja bakeliittin ostin Pirkamaan V-palvelusta, joille osien hankkiminen ei ollut minkäänlainen ongelma. Toisin oli Volvon virallisesta varaosapalvelusta, jossa antoivat ymmärtää, ettei bakeliittia kannata edes lähteä tilaamaan, koska se ei kuitenkaan saapuisi tms. Taisi olla varastomiehellä huono päiviä. Joka tapauksessa, V-Palvelussa homma hoitui helposti ja hyvin.
Pirkanmaan V-Palvelu




Tiivisteen vaihtaminen ei kuitenkaan onnistunut niin helposti ja hyvin kuin kyseisesten osien toimittaminen. Tiivisteiden ja bakeliitin vaihdosta huolimatta, pumppu vuotaa öljyä edelleen. Voi olla, että pumpun kiinnikkeet ovat päässeet joskus vääntymään epätasaisesta kiristämisestä, jolloin tiivistepinta ei ole enää tasainen. Asiaan pitää perehtyä tarkemmin.

Lisäksi huomasin, että Strömbergin 175 CD 2 kaasari on alkanut vuotamaan bensiiniä suuttimen kautta. Kaasuttimen sijainti pakoputken yläpuolella tekee vuodosta sen verran vaarallisen, että ei auttanut kuin irroittaa kaasutin. Auto jäi siis tallille ja isäntä jatkoi matkaa bussilla.

Huomenna sitten kaasutin auki ja ongelmaa selvittämään. Kaavioiden perusteella syy voisi löytyä suuttimen ja kammion välisen O-renkaan pettämisestä.



2 kommenttia:

  1. Tsmppiä! Työvoitto on odotettavissa.

    VastaaPoista
  2. Valmista tulee pikkuhiljaa ja osa kerrallaan. Kunhan kaikki peltityöt on saatu päätökseen, niin voin palata tuohon vuotavaan bensapumpuntiivisteeseen.

    VastaaPoista