maanantai 23. kesäkuuta 2014

Takas pajalle

Ajatus oli saada Amazon ajoon kevääksi, mutta kevät tulee aina yllättävän nopeasti. Seuraavana tavoitteena on tehdä loppukiri ja saada auto ajoon heinäkuun puoleen väliin mennessä.

Juhannus menikin mukavasti tallilla.



Etuosa alkaa olla valmis. Maalit pinnassa ja uudet massat päällä.



Lokasuojatkin alkavat valmistumaan. Valkoisen pohjamaalin päälle laitoin tietenkin vielä pintamaalin, mutta tuskin kaikkea tarvitsee dokumentoida. Seuraavalla kerralla massa pintaan.




Kaikissa Amazoneissa mädäntyvät lokasuojan ovenpuoleiset kulmat. Erityisesti tämän kohdan ruostesuojaus tulisi tarkastaa muutaman vuoden välein. Kulmassa oli jo vanha paikka 90-luvulta. Itse kulma, joka estää ravan lentämisen kynnyskotelon rakenteisiin, puolestaan oli mädäntynyt melkein kokonaan pois.


Katolta valuvat sadevedet jäävät roikkumaan lokasuojan yläkulmaan, jolloin ruostuminen on vain ajan kysymys.
Juhannuksena sain tehtyä koko pohjan valmiiksi. Yksi murhe vähemmän.

Kartturin jalkatilassa oli iso reikä, joka oli syntyny osaksi lattialle valuneesta vedestä. Asiaa ei ole ainakaan parantanut, että alla olevassa tukipalkissa oli myös reikä, josta vettä oli päässyt  alakautta syövyttämään pohjaa.
Alue paikatttuna. Jätin lattiaan pienen reiän jonka voi tukkia korkilla, mutta josta voi tarvittaessa lisätä kotelosuoja.ainetta.

Sitten itse Ongelma. Reiät olivat lähinnä syntyneet sisäkautta kohtiin joissa vesi on voinut muhia pitkään.
Kaunis se ei ole, mutta täyttää tehtävänsä.





Ja lopuksi kun vanhat pikimatot ja ruosteet oli poistettu niin  koko lattia maalattiin Hammerlite-maalilla.



Tyytyväinen hitsaaja.




sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Työt haittaavat harrastamista



En ole ehtinyt pariin kuukauteen tekemään yhtään mitään Volvolle. Vapaa-aika on rajoittunut lähinnnä iltoihin ja puolikkaisiin päiviin, jolloin suurin osa ajasta olisi vain kulunut tallille ajamisesta, työkalujen levittämisestä ja siivoamisesta.

Mutta aina kun näen Amazonin liikenteessä, koen syyllisyyttä ja kaihoa omaa autoa kohtaan. Joten  selitykset eivät enää auta, täytyy käydä tuumasta toimeen ja laittaa korjauspalat tilaukseen, jotta auto olisi käyttökelpoinen kesänrientoihin.

Kunnes saan aikaan uutta päivitystä, niin voit käydä tutustumassa toiseen blogiini, jossa valokuvaan kotikylänä jollain tapaa mielenkiintoisia autoja. Ja jos et ole autoihminen, niin tämä on varmasti tyhmin ja turhin blogi ikinä. :D

http://carspottinghelsinki.tumblr.com/
ja sama Flickrissa
https://www.flickr.com/photos/carspottinghelsinki/

sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Kaari

 Suurin yksittäinen hitsauskohta on ollut oikeanpuolen takarenkaan ympärillä. Takakaarta varten ostin korjauspalat, mutta työtä riitti varsinkin sisäkaaressa, joka oli lahonnut niin ulkopeltien luolta kuin rungon kiinnitysten vierestä. Vielä kaaressa on hiomista ja siistimistä, mutta melko pitkällä ollaan.
(Sisäkaari keskeneräisenä)
Sisäkaaren tekeminen oli suomeksi sanottuna vittumaista. Kaarevan pellin muotoilu, varsinkin pienessä ja ahtaassa tilassa on haasteellista. Ehkä tähänkin on olemassa jokin patenttiratkaisu, mutta tällä kertaa se onnistui vain aikaa, kärsiävällisyyttä ja voimaa käyttäen.


Kaari asennettuna
Viimeistely on vielä tekemättä.

Kontin pohjaa ja kaari. Kuinka mukavaa onkaan hitsata suoraa ja puhdasta peltiä. :)

Toisen puolen jousen irtoamisen estävän narun kiinnityskohta oli ruostunut pahasti. Päällisin puolin oikealla puolella ei näkynyt mitään vaurioita, mutta kiinnikkeen ja narun irrottaminen paljasti samat ongelmat tälläkin puolella, joten kiinnike piti tehdä uudestaan.





sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Sitä samaa



Olin ajatellu, ettei Amazonin vasemman takalokasuojan sisäosia olisi tarvinnut juurikaan paikata. Itse asiassa ruostetta ei ollut kovinkaan paljoa, varsinkin kun sitä vertasi vastakkaiseen puoleen, jossa kokoa kaari oli tehtävä uudestaan. Muutaman pikkupaikan tekemisen myötä, sekä vanhojen paikkojen takia, kaari alkoi kuitenkin näyttää niin... no paikatulta, joten päätin korjata koko alueen. Kohta on ruostumiselle otollinen, koska lokasuojan sisäkaari yhdistyy siinä koriin, yhdistäen kolme eri peltiä ja jättäen peltien saumat vapaiksi korroosion iskemiselle. Avoimia saumoja on pyritty suojaamaan pienellä, kaaresta levenevällä ulkokkeella. Loskalta ja suolalta suojaava lippa on varmasti suojannut pyörän heittämiltä roiskeilta, mutta samalla se on todennäköisesti luonut suojaisan kolon ruosteelle. Tämän tuhon omistaja näkee vasta sitten, kun ruoste on syönyt tiensä läpi pellin.


Lisäksi jousien palautumisen estävän narun kiinnikekohta oli niin läpiruostunut, että kohta oli korjattava. Sen poistamiseksi piti taas poistaa vanhat, huonosti eristetyt paikat. Jälleen kerran, kaikki vanha ja aikaisemmin paikattu pois ja uutta tilalle.


Lähtökohta oli melko helppo, eikä suojien poistaminenkaan tuonut mitään todella ikävää vastaan.

Vasta perfektionismi ja jousen palautumisen estävän narun pultin irrottaminen toi esiin enemmän ruostetta.



Jälkeenpäin ei voi kuitenkaan olla muuta kuin tyytyväinen, että koko kaari on tehty uusiksi. Ikävintä olisi ollut, jos jousenrajoitin olisi lauennut ajon aikana.






keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Työt ei tekemällä lopu ym. sanontoja


Remppaa aloittaessa selvästi näkyvää ruostetta oli noin 15 kohdassa. Mitä enemmän hioo ja mitä syvemmälle menee päälipeltien alle, sitä enemmän löytää pieniä kohtia, joita ei enää tässä vaiheessa viitsi jättää tekemättä, koska sen minkä taaksensa jättää, sen edestään löytää. Työtä lisää myös amatöörin ehkä liiallinenkin tarkkuus ja periaate, että kun kerran tekee, niin täytyy tehdä kunnolla. Helpompaa olisi vain antaa niiden ratsupaikkojen olla, jotka joku entinen omistaja on tehny vuosikymmenten aikana.

Jos korjaisin v. 94 Toyotaa, niin menisin sieltä, mistä aita on matalin. Ikävää käyttöautojen helpoissa ja halvoissa korjauksissa on kuitenkin se, että jonain päivän entinen käyttöauto voi olla 40 -vuotias klassikko. Viimeistään siinä vaiheessa joutuu kohtaamaan menneisyyden synnit ja halvat korjaukset. Tämäkin Amazon on ollut joskus jonkun käyttöauto, mutta onneksi se on säästynyt pahimmilta laiskanmiehen korjailuilta. Suurin ongelma autossa on ruosteeneston laiminlyönti viimeisten vuosien aikana, ei niinkään aikaisemmat korjaukset. Ikävää se on tietenkin leikata aikaisempia paikkoja vain sen takia, että se on alunperinkin tehty väärin.

Harrasteautoa tekee kuitenkin itselleen, ja ongelmien peittäminen olisi vain itsensä huijaamista. Buddha sanoikin, että kolmea asiaa ei voi pitää kauaa piilossa: aurinkoa, kuuta ja totuutta. Buddha olisi ollut huono autokauppias.






































Kaikkien yllätysten jälkeen ruostevaurioita ja vanhoja paikkoja joutuu korjaamaan arviolta 30 - 40 eri kohdassa.





lauantai 11. tammikuuta 2014

Leikkaa, liimaa, askartele

Vasen lokasuoja ja ovi ovet melkein valmiina.



Lokasuoja ovenpuoleinen kulma oli ruostunut, jolloin  sadevesi pääsi turmelemaan ulkopeltejä sisäpuolelta. Suurin osa Amazonin ruosteavaurioit näyttävät johtuneen sisäpuolelta iskeneestä kohteudesta. Pintamaali on pysynyt hyvässä kunnossa, mutta sisäpuolla kosteus on saanut vaikuttaa rauhassa. Tämän takia metallia on paikoitellen täytynyt poistaa suuriakin määriä, vaikka pintapelti olisikin hyvässä kunnossa.


Lokasuojan kulma oli päässyt huonoon kuntoon, joten se piti tehdä kokonaan uudestaan kuvan perusteella.
Kuva lainattu: http://smg.photobucket.com/user/kaapu/library/?sort=3&page=0
Kaunishan se ei ole, mutta täyttää rakenteellisen tehtävänsä, ja onpahan tekijänsä näköinen.

Lampun viereinen paikka piti tehdä uudestaa, tällä kertaa kunnolla.

Kuskin oven huono kunto selittyy osalta etukulma reiällä, josta kosteus on päässyt sisään hapertanut molempia alakulmia.






Oven alakulma.


perjantai 3. tammikuuta 2014

Kerroksia

Arkeologina olen tottunut maakerrosten stratigarfiaan ja siihen, ettei koskaan tiedä, mitä seuraavan kerroksen alla piilee. Vanhoista autoista sen tosin tietää, että ruostettahan siellä.

Laiskuuttani olin ajatellut, ettei minun tarvisisi irrottaa etulokasuojia, koska peltien paikkailu onnistuu myös ulkopuolelta käsin. Ajatus ei oltu kuitenkaan viety aivan loppuun asti, koska paikkojen ruostesuojaus ei onnistuisi kovinkaan helposti lokasuojat kiinnitettyinä.

Oli siis irroitettava lokasuoja, mikä onnistuikin yllättävän kivuttomasti. Vain yksi pultti täytyi katkaista. Mitään suurempia ongelmia ei löytynyt, mutta olisi ollut tyhmyyttä jättää asia tarkistamatta, kun kerran tarkoituksena on käydä ruosteongelmat läpi. Löytyneet pienet ruostekohdat olisivat joka tapauksessa laajentuneet muutamassa vuodessa isommaksi ongelmaksi.






Kuvassa näkyvä palkki ja sen viereinen pelti on monessa projektissa ruosteen raiskaamat. Kohta on otollinen ruostumiselle sen takia, että sadevedet valuvat yläkautta alas ja rapa nousee alakautta ylös. Rakenteellisenongelman lisäki ongelmaa varmaankaan ole  paikannettu ajoissa, koska se on lokasuojan alla piilossa. Suurimpana syynä varmasti on ollut piittaamattomuus. Omassa Amassa ruostesuojaus näyttää pitäneen ja ainoastaan palkin alaosaan oli ilmaantunut ruostetta.

Useissa Amazon- projekteissa lokasuojan kiinnikekohta on myös päässyt huonoon kuntoon, osaksi sen takia, että siinä kaksi metallipintaa on vastakkain. Tuomarissa oli poistettava vain 20cm pätkä ruostunutta peltiä.

Etuosaan oli ilmaantunut ruostetta kohtiin, joihin vuosien varrella kertynyt maantien pölyä ja tämän myötä kosteutta.  Nämäkin olisivat vain pahentuneet vuosien myötä.





Klassinen peltiä pellin päälle -korjaus, joka on kestänyt arviolta n. 20v. Alkuperäinen rauta oli jo paikoitellen kadonnut ja paikkaus olisi varmasti pitänyt vielä seuraavat vuodet, mutta parempi se on laittaa kuntoon.
Tähän oli lopetettava, koska migistä loppui lanka.



Toisella puolella on odotettavissa todennäköisesti samat kohdat, vaikka muuten oikeapuoleinen etulokasuoja on paremmassa kunnossa. Jännitys tiivistyy...