maanantai 14. heinäkuuta 2014

Ai jaksa, ei pysty.


Kesähelteet tallilla

Pohja pohjamaalissa. Tähän päälle, vai pitäisikö sanoa alle, laitettiin vielä pintamaali ja pohjamassa.
 Bensatankki vuoti viime kesänä. Kyse oli enemmänkin bensan tihkumisesta kuin vuotamisesta, eikä selvää reikää tai reikiä tankista löytynyt.


Eräs Volvo-guru sanoi, että tankki alkaa vuotamaan useimmiten putken kiinnityskohdasta, joten se ja parit muut mahdolliset vuotopaikat tinattiin. Tinaamisen kuvaaminen tosin unohtui.



Mara tuli auttamaan tankin puhdistuksessa, paikkauksessa ja maalaamisessa.

Valmista pukkaa. Allapuolella pohjamaali ja automaali, päälle tulee samaa Hammaerite maali/lakka kuin lattiaan ja takakonttiin. Sen verran tähänkin tuli käytetty tunteja, että käytetyn, mutta tiiviin tankin ostaminen olisi voinut olla järkevää. Tosin mistä niistä muista tietää, että ne on tiiviitä? Uusi puolestaan maksaa yli 300e, joten näin on parempi.


Pohjat pintaan, niin pääsee kittailemaan.



Kynnyskotelon varaosassa ei ollut alaosaa. Pitiköhän se tilata erikseen, en tiedä, mutta suoraapeltiä ja paljon lankaa siihen meni joka tapauksessa.
Ei valmistu heinäkuun kesälomalle, mutta ehkä seuraava etappi on elokuun cruisingit.... tai syyskuun.

torstai 3. heinäkuuta 2014

Varaosat saapuivat

Elämä helpottuu varaosapelleillä. Olisipa varaa korjata kaikki ruosteet valmiiksi muotoon tehdyillä paloilla, mutta kaikkiin ruostuneisiin kohtiin ei löydy vaihto-osia, eikä oma budjetti kestä kaiken valmiina ostamista.





maanantai 23. kesäkuuta 2014

Takas pajalle

Ajatus oli saada Amazon ajoon kevääksi, mutta kevät tulee aina yllättävän nopeasti. Seuraavana tavoitteena on tehdä loppukiri ja saada auto ajoon heinäkuun puoleen väliin mennessä.

Juhannus menikin mukavasti tallilla.



Etuosa alkaa olla valmis. Maalit pinnassa ja uudet massat päällä.



Lokasuojatkin alkavat valmistumaan. Valkoisen pohjamaalin päälle laitoin tietenkin vielä pintamaalin, mutta tuskin kaikkea tarvitsee dokumentoida. Seuraavalla kerralla massa pintaan.




Kaikissa Amazoneissa mädäntyvät lokasuojan ovenpuoleiset kulmat. Erityisesti tämän kohdan ruostesuojaus tulisi tarkastaa muutaman vuoden välein. Kulmassa oli jo vanha paikka 90-luvulta. Itse kulma, joka estää ravan lentämisen kynnyskotelon rakenteisiin, puolestaan oli mädäntynyt melkein kokonaan pois.


Katolta valuvat sadevedet jäävät roikkumaan lokasuojan yläkulmaan, jolloin ruostuminen on vain ajan kysymys.
Juhannuksena sain tehtyä koko pohjan valmiiksi. Yksi murhe vähemmän.

Kartturin jalkatilassa oli iso reikä, joka oli syntyny osaksi lattialle valuneesta vedestä. Asiaa ei ole ainakaan parantanut, että alla olevassa tukipalkissa oli myös reikä, josta vettä oli päässyt  alakautta syövyttämään pohjaa.
Alue paikatttuna. Jätin lattiaan pienen reiän jonka voi tukkia korkilla, mutta josta voi tarvittaessa lisätä kotelosuoja.ainetta.

Sitten itse Ongelma. Reiät olivat lähinnä syntyneet sisäkautta kohtiin joissa vesi on voinut muhia pitkään.
Kaunis se ei ole, mutta täyttää tehtävänsä.





Ja lopuksi kun vanhat pikimatot ja ruosteet oli poistettu niin  koko lattia maalattiin Hammerlite-maalilla.



Tyytyväinen hitsaaja.




sunnuntai 11. toukokuuta 2014

Työt haittaavat harrastamista



En ole ehtinyt pariin kuukauteen tekemään yhtään mitään Volvolle. Vapaa-aika on rajoittunut lähinnnä iltoihin ja puolikkaisiin päiviin, jolloin suurin osa ajasta olisi vain kulunut tallille ajamisesta, työkalujen levittämisestä ja siivoamisesta.

Mutta aina kun näen Amazonin liikenteessä, koen syyllisyyttä ja kaihoa omaa autoa kohtaan. Joten  selitykset eivät enää auta, täytyy käydä tuumasta toimeen ja laittaa korjauspalat tilaukseen, jotta auto olisi käyttökelpoinen kesänrientoihin.

Kunnes saan aikaan uutta päivitystä, niin voit käydä tutustumassa toiseen blogiini, jossa valokuvaan kotikylänä jollain tapaa mielenkiintoisia autoja. Ja jos et ole autoihminen, niin tämä on varmasti tyhmin ja turhin blogi ikinä. :D

http://carspottinghelsinki.tumblr.com/
ja sama Flickrissa
https://www.flickr.com/photos/carspottinghelsinki/

sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Kaari

 Suurin yksittäinen hitsauskohta on ollut oikeanpuolen takarenkaan ympärillä. Takakaarta varten ostin korjauspalat, mutta työtä riitti varsinkin sisäkaaressa, joka oli lahonnut niin ulkopeltien luolta kuin rungon kiinnitysten vierestä. Vielä kaaressa on hiomista ja siistimistä, mutta melko pitkällä ollaan.
(Sisäkaari keskeneräisenä)
Sisäkaaren tekeminen oli suomeksi sanottuna vittumaista. Kaarevan pellin muotoilu, varsinkin pienessä ja ahtaassa tilassa on haasteellista. Ehkä tähänkin on olemassa jokin patenttiratkaisu, mutta tällä kertaa se onnistui vain aikaa, kärsiävällisyyttä ja voimaa käyttäen.


Kaari asennettuna
Viimeistely on vielä tekemättä.

Kontin pohjaa ja kaari. Kuinka mukavaa onkaan hitsata suoraa ja puhdasta peltiä. :)

Toisen puolen jousen irtoamisen estävän narun kiinnityskohta oli ruostunut pahasti. Päällisin puolin oikealla puolella ei näkynyt mitään vaurioita, mutta kiinnikkeen ja narun irrottaminen paljasti samat ongelmat tälläkin puolella, joten kiinnike piti tehdä uudestaan.





sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Sitä samaa



Olin ajatellu, ettei Amazonin vasemman takalokasuojan sisäosia olisi tarvinnut juurikaan paikata. Itse asiassa ruostetta ei ollut kovinkaan paljoa, varsinkin kun sitä vertasi vastakkaiseen puoleen, jossa kokoa kaari oli tehtävä uudestaan. Muutaman pikkupaikan tekemisen myötä, sekä vanhojen paikkojen takia, kaari alkoi kuitenkin näyttää niin... no paikatulta, joten päätin korjata koko alueen. Kohta on ruostumiselle otollinen, koska lokasuojan sisäkaari yhdistyy siinä koriin, yhdistäen kolme eri peltiä ja jättäen peltien saumat vapaiksi korroosion iskemiselle. Avoimia saumoja on pyritty suojaamaan pienellä, kaaresta levenevällä ulkokkeella. Loskalta ja suolalta suojaava lippa on varmasti suojannut pyörän heittämiltä roiskeilta, mutta samalla se on todennäköisesti luonut suojaisan kolon ruosteelle. Tämän tuhon omistaja näkee vasta sitten, kun ruoste on syönyt tiensä läpi pellin.


Lisäksi jousien palautumisen estävän narun kiinnikekohta oli niin läpiruostunut, että kohta oli korjattava. Sen poistamiseksi piti taas poistaa vanhat, huonosti eristetyt paikat. Jälleen kerran, kaikki vanha ja aikaisemmin paikattu pois ja uutta tilalle.


Lähtökohta oli melko helppo, eikä suojien poistaminenkaan tuonut mitään todella ikävää vastaan.

Vasta perfektionismi ja jousen palautumisen estävän narun pultin irrottaminen toi esiin enemmän ruostetta.



Jälkeenpäin ei voi kuitenkaan olla muuta kuin tyytyväinen, että koko kaari on tehty uusiksi. Ikävintä olisi ollut, jos jousenrajoitin olisi lauennut ajon aikana.