maanantai 19. tammikuuta 2015

Hommat jatkuu

Tämä nyt on vähän puolitienpäivitys, koska paljon on vielä maalattavaa, kitattavaa ja hiottavaa, ennen kuin voi näyttää jotain valmista, mutta laitetaan nyt kuitenkin jotain. Tulee ainakin sellainen olo, että homma edistyy.


Pohjamaalit pintaan ja kovat kitit alle. Lisäksi sisäpuolen hitsaukset ja maalaukset on nyt hoidettu.







Kaaren sisäpuolelle kunnon kerros Hammerriteä, jolla maalasin aikaisemmin lattian. Tahmeaa ainetta tukkimaan hitsausten mahdolliset reiät. Muuten tuntuu olevan hyvää maalia, mutta kuivumisaika lasketaan viikoissa. Ei kiireellisen miehen maalia.

Nyt on alkanut projektissa mukava työvaihe. 8 km päässä sijaitsevalle tallille voi mennä vain käymään tai tekemään yksittäisiä työvaiheita.  Yli vuoden kestäneet ruosteen poistaminen on aina vaatinut valmistelua, usempia laitteita, työkalujen etsimistä, laajempaa siivoamista ja useamman tunnin varoaikaa, jottei hitsauksen kipinä jää kytemään. Nyt siellä voi käydä tekemässä yhden vaiheen ja jatkaa helposti seuraavalla kerralla.

perjantai 2. tammikuuta 2015

Ihan tinassa

Ilman kittiä ei paikatusta autosta saa siistiä, ellei ole jokin peltivelho tai levyseppäguru. Tinalla on kuitenkin hyvä tasoitella hitsauksen jälkiä. Helppoa se ei ole ainakaan pystypinnoilla, mutta kai se harjoitus tekee tässäkin mestarin, tai ainkin vähemmän huonon amatöörin.

Tämä kohta on molemmilta puolilta ruosteessa. Vasemmalta puolelta huomattavasti pahemmin. Eturenkaista nouseva kosteus ja samaan aikaan katolta valuva sadevesi ruostuttaa kyseistä kohtaa.
Hitsattuun ja puhdistettun pinttaan levitettyt pohjusteet.


Tinaus

Hiottuna valmiina pohjamaalille

Oikeanpuolen pieni reikä tinattuna
Viimeisessä hionnassa vastaan tulee ain pientä reikää ja epäilyttävää saumaa.

Tinaus


Vasemman puolen etulokasuja hitsattuna ja tinattuna.




Viimeiset paikat

Eletään juhlallisia hetkiä joulun ja uuden vuoden lisäksi. Ellei tule yllätyksiä, niin viimeiset pellit on hitsattu kiinni. Vielä pitää hieman korjailla joitain saumoja tiiviiksi, mutta muuten aletaan olemaan tilanteessa, jossa jäljellä on "enää" siistiminen, maalaus, kittaus ja pintamaalit.

Kaikesta tästä on lopputulemana päätelmä, että seuraavan kokonaan läpikäytävän harrasteauton riisun pieniksi palasiksi ja vien hiekka/soodapuhallettavaksi. Maalin, kitin ja ruosteen rasputtelu, likaisen pellin hitsaaminen ja syttyvien alustamassojen sammuttelu ei ole kivaa pidemmän pääälle, mutta mikään ei ole mukavampaa kuin puhtaan pellin hitsaaminen.

Kaari ja kynnyskotelo valmistuivat viimein.

Kaaret on kyllä ikäviä tehdä, kuten olen aikaisemmin valittanut. Rahalla saisi pahaimman mahdollisen tuloksen. Jotkut amazonistit ovat ostaneet tuplamäärän kaaria ja tehneet toisesta sisäkaaren ja toisesta ulkokaaren. Näin jälkikäteen hinta ei kuulosta niin suurelta, verrattuna työn märään.  Ensi kerralla sitten.



Sisäkaaren maalaus.

Koska oikeanpuoleinen kaari ei ollut niin huonossa kunnossa kuin vasemman puoleinen, niin nakuttelin korjauspalat pellistä.

Ei siitä huono tullut, vaikka itse sanonkin.






Samalla parantelin vähän ovea. Mitä enemmän tekee, sitä huonommalta aikaisempi työnjälki alkaa näyttää.

Kynnnyskotelo siistimättömänä.
Sehän näyttää taas autolta.





lauantai 27. joulukuuta 2014

Talvi-iltojen puhdetöitä


 Koska intoa saada auto ajoon on enemmän kuin vapaa-aikaa, on osa projektista tuotava kotiin pimeiden talvi-iltojen iloksi.

Penkit ovat olleet nyt vuoden päivät varastossa, ja olivat huonommassa kunnossa kuin muistinkaan. Ei voi mitään. Täytyy hankkia jostain vaihto-osia tai sitten korjata. 


Etupenkit väärinpäin.

Pelkääjän paikalla on istunut hieman tuhdimi missi, koska istuinosa on päässyt repeilemmään melko pahasti. Tätä on jo näköjään korjailtuja ja yritetty paikkailla. Istuinta voi yrittää kursia kasaan, mutta kaunista siitä ei saa.
Kartturin istui rapistuu.

Kuskinistuin on muuten hyvässä kunnnossa, mutta selkänojassa on melko ikävä jälki. Tän voi ehkä pelastaa vielä, mutta ei siitäkään kaunis tule.

Repeämä takana
Rautaosat pitää maalata ja ruuviit vaihtaa yhtenäisiksi.







Ruuvit on 1 X 2 mallia ja yksi säädinnnuppi puuttuu.
Lisää kuvateksti
Remmit vaihtoon.

Penkinalusremmejä myydään Skandixissä  25€ per tuoli, mutta netissä joku oli tehnyt vastaavat vanhoista turvavöistä. Mikäli kiinnityksestä tekee pitävän, niin turvavyöt ovat materiaalina varmasti kestävämmät kuin alkuperäiset, ajanmyötä venyvät remmit.

Repeämien paikkaukseen taitaa olla monia eri menetelmiä ja aineita, jotka kaikki ovat varmasti yhtä huonoja. Ei auta muuta kuin kokeilla ja rukoilla lottovoittoa, että pelkit voisi viedä uudelleen verhoiltaviksi.

Ehkä tämä:
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=105100

sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Kaari osa 2

Vittumaisimpia hitsattavia kohteita ovat olleet takakaarien sisäpuolet. Näin isolle miehelle tuottaa haasteita ahtautua niin pieneen tilaan.  Olenkin siirtänyt mielessäni vasemman kaaren hitsaamista mahdollisimman pitkälle. Asiaa on myös haitannut  kaksi rikkinäistä ja nesteitä vuotavaa hallitunkkia, joidenka nostokyky on melko rajallinen. Mutta nyt on jäljellä enää vasemman kyljen viimeiset kohdat, joten ei muuta kuin härkää sarvista.

Kerrankin tulin tallille tarkan aikataulun kanssa. Nopeastihan siitä tuli melkein valmista, kun oli pakko. Jos on koko päivä aikaa rassata autoa, kuluu se aika kaikkeen muuhun fiilistelyyn ja pohdintaan. Nyt tiukassa aikataulussa syntyi tulosta.

Pitäisi myös saada uusi puhelin otettua käytöön, kun vanhan kännykän kamera on niin rikki, ettei näistä kuvista meinaa saada selvää.







Edellisellä kerralla sain hieman aloitettua kaarta.

Kaaren takaosa oli aikaisemmin paikattu paksulla pellillä. Itse paikkamateriaalissa ei ollut mitään vikaa, mutta, se oli hitsattu ronskisti ratsupaikkana vanhan pellin päälle, ilman että edes ruostetta oli poistettu. Oli siis parempi tehdä kohta vielä kertaalleen.
Saumat pettävät aina ensimmäisenä. Tässäkin tapauksessa kahden pellin välinen sauma on kerännyt itsensä kosteutta ja ruostunut.



sunnuntai 28. syyskuuta 2014

.

Täällä taas. Pientä laittamista ja oluen juontia.

Mara tuli auttamaan ja raapi Dremelillä vesikourut auki ruosteesta, kitistä ja vanhasta maalista.
Päälle muutama kerros pohjamaali.

 









Pääosin kyse oli pintaruosteesta, mutta kuskin puolella kourua piti luoda n. 15cm matkalta lisää, koska ruoste oli syöpynyt pellistä läpi
Ehkä tämän olisi voinut hioa hieman siistimmäksi, mutta kouruun tulee joka tapauksessa pieni kerros kittiät tasoittamaan ja tukkimaan kourun saumaa, joten siitä tulee kuin uusi.

Varapyöräkotelo on perinteisiä Amazonin ruostumisen kohtia. Koteloa oli jo ennestään paikattu useasta kohdasta, joten  vanhaa paikkaa ja peltiä pois ja uutta tilalle. Tosin eron on se, ettei tällä kertaa korjauksia tehty ratsupaikkoina. Pohdin myös kotelon poistamista ja korvaamista suoralla pellillä, mutta vararengas voi tulla joskus tarpeeseen.
Huom! näitä saa varaosina, jos kotelo on niin huonossa kunnossa, että sen korjaaminen tuntuu hankalata.

Peräkoukun kiinnitys. Molemmat puolet olivat niitä ns. perinteisiä yllätyksiä, joiden todellisen kunnon näki vasta kuin otti puskurit pois ja rapsutti massat pois. Hyvä nämäkin on pitää kunnossa, ettei käy peräkärryn kanssa huonosti.



Vasen kaari alkaa muotoutua. Kaaren tekeminen on kaikkein vittumaisinta, mutta paikko sekin on tehdä.
Auton vasen kylki oli kokonaisuudenssan paremmassa kunnossa. Kaaresta pitää tehdä lähinnä sisä- ja ulkopuolen lipat.

Tästä on hyvä jatkaa seuraavalla kerralla.




perjantai 19. syyskuuta 2014

Kesä tuli, kesä meni


Lapsellisella, työssäkäyvällä miehellä ei vain riitä päivät viikossa auton laittamiseen, varsinkin kun talli ei ole aivan kodin vieressä. Käytännössä rassaamaan kannattaa lähteä vasta kun tietää, että aikaa on ainakin puoli päivää.


Oikea kynnyskotelo paikalleen, maalit pintaan ja ovi paikalle.
Amazonin tietynlainen rakennevika on takakulmassa oleva "palikka", joka yhdistyy lokasuojaan. Näiden kahden palan väliin jää pieni lovi, johon vesi valuu ja jää ruostuttamaan koria. Tinasin ko. välikön umpeen, jos siitä olisi vaikka jotain hyötyä seuraavalle 20 vuodelle.

Jäljellä on "enää" vasemman puolen kynnys ja takalokasuoja( ja pari pienempää asiaa). Kyl tämä tästä. Muutaman päivän homman jos saisi rauhassa ja pieteetillä väntää.
Tankki paikallaan. Päällä Hammerite lakka/maali.

Oman haasteen on tuonut bensatankin liitin, joka meni rikki irroitusvaiheessa. Ehkä tämänkin olisi saanut jostain nettikaupasta halvalla, mutta kävin viimein US Partsista hakemassa hieman vastaavanlaisen osan. Kunhan löydän rautasahan bensaputkea varten niin pääsen kokeilemaan onko kyseessä sopiva osa.

Edit: Jälleen kerran asioiden tarkistaminen välttäisi ongelmia. Yllä oleva bensaliitin oli 1/4 tuuman halkaisija putkelle ja Aman bensaputki on 8mm. Eli täytyy jatkaa etsintää.
 


Vapaata viikonloppua taas odotellessa.