maanantai 16. syyskuuta 2013

Peltiremppa


Syksyn sateet tulevat ja auton ruosteille on tehtävä nopeasti jotain, muuten keväällä on jäljellä enää kasa ruostetta ja renkaat. Kirjoitinkin jo aikaisemmin ruostevaurioista, jotka olivat ennakkoon tiedossa: Rust is a crime Nyt on aika käydä sanoista tekoihin.

Alkuperäinen suunnitelma oli poistaa ruoste, paikata kohdat uudella pellillä ja paikkamaalta kohdat alkuperäisellä tummanvihreällä (v94) värillä. Maalin alta paljastuikin sen verran paljon mätää, että samalla kannattaisi päällemaalata koko auto.

Autoon on tehty jossain vaiheessa jälkeenpäin päällemaalaus kyseisellä alkupeäisellä värillä. Tämä edellinen maalaus on mahdollisesti tehty joskus 90-luvun aikana, jolloin myös moottoria on kunnostettua ja sisustaa näyttää uusitun. Nyt kuitenkin n. 20 vuoden ajaminen on syönyt helmoja. Ikävintä jälkeä autolle on kuitenkin tehnyt,  jo aikaisemmin mainitsemani, sadeveden pääseminen takakontiin ja alkavien ruostevaurioiden korjaamattajättäminen.  Huolimattomuus, laiskuus ja/tai nuukuus käy kalliiksi.

Kahden päivän työn tuloksena on bensatankin irroittaminen ja ruosteisten peltien poistamista.

Lähdin liikkeelle takakontista; tankin poistosta ja suurimmista ruosteista(rei'istä).


Kiinnitysruuvit lähtivät helposti, mutta bensaputken irroittaminen rauhanomaisesti osoittautui haasteelliseksi.


Koska putkeessa on vielä taivutusvaraa ja mutterin kulmat alkoivat pyöristyä, poikkasin putken.

Osin tankki vuotaa suuttimen kohdalta, mutta muitakin reikiä näyttää löytyvän.

Vuotoja tankin oikealta etupuolelta. Tankin kohdalla pitää pohtia alanko tinaamaan sitä vai ostanko tiiviin käytetyn.

Lähtöastelma takakontin oikeasta laideasta.

Ruuvarilla tökkimisen jälkeen kontin ilmankierto parani.
Lopulta iso osa kontin oikeanpuoleisesta lattiasta sai lähteä.




Oikea takakaari oli päällepäin huonossa kunnnossa, mutta lopullinen kunto paljastaa, että koko kaari on helpointa vaihtaa.



Kaaresta ruosteet ovat "levinneet" alahelmoihin.



Päädyin lopulta leikkaamaan pois suurimman osan oikeasta helmasta. Edellinen omistaja oli viimetöikseen hitsannut pintapuolisen paikan miellyttääkseen katsastusmiestä.  Poistamalla ison alueen pääsen eroon huonosta paikasta ja korjaamaan myös peltien takana olevia palkkeja.


Vasenpuoli on paremmassa kunnossa. Suurimman vaivan vasenpuoli teettää takakaaressa, johon joutuu lisäämään uutta peltiä. Tälle puolelle tuskin tarvitaan kokonaista takakaarta.
Tankki on nyt pihanperällä hengittämässä ulos bensahöyryjä. Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei bensatankilla ole mikään kiire, koska auto tulee olemaan tallissa vielä tovin. Päivä kerrallaan kuitenkin mennään, eikä tässä vaiheessa voi tehdä arvailuja rempan valmistumisaikataulusta.

Jos kyse ei olisi harrastuksesta, niin kyllä vituttaisi. :D

Laitan jossain vaiheessa lisäkuvia, kunhan pääsen tallille. 


perjantai 13. syyskuuta 2013

Kaasuttimen huoltoa

Syylinen bensiinivuotoon löytyi, kuten aikaisemmmassa viestissä pohdin, suuttimen ja kammion välisestä O-renkaasta. Pelkällä tiivisteen vaihdolla poistui vuoto, ja samalla sain puhdistettua koko kaasarin sekä tutustuttua laitteen sielunelämään. Puhtaampi moottori on tietenkin mukavan näköinen, mutta myös käytännöllinen. Nyt ei tarvitse liata sormia, jos sattuu koskemaan kaasuttimeen.
Vuotokohta oli kuparinvärinen, ruuvattava suutin.


 Hinkaamista riitti, mutta kaiken paskan alta paljastui toimiva Strömberg 175 CD2 kaasutin



Puhdistat yhden kohdan, niin kaikki muut paikat näyttävät likaisilta.

torstai 12. syyskuuta 2013

Uusia osia ja uusia ongelmia


Kävin tänään Motonetissa ostamassa uuden akun, vanhan lopetettua yhteistyönsä tältä syksyltä. Samalla ostin mig-hitsauslaitteen, peltiä sekä uudet kumimatot.

Edellisessä postauksessa kirosinkin epäsiistejä, ilmeisesti eri autoista vuosien varella haalittuja kumimattoja. Tykkään alkuperäiskuntoisista autoista, mutta en itse ole valmis maksamaan Volvon logolla merkityistä kumipaloista kolmeasataa euroa. Vakavaraisempi pussihousi sen varmasti maksaa, mikä on tietenkin hyvä, sillä museoautojakin tarvitaan, ja näin VP-autopartsin tapaiset kaupat pysyvät pystyssä. 
vp-autopartsin amazonin matot

Huomasin, että kaikista löytämistäni kumimatoista halvin oli (tällä kertaa) mitoiltaan sopivin ja sopivuudeltaan paras. Ehkä minimalistinen muotoilu ja kuvion yksinkertaisuus on tässäkin tapauksessa sopivin Amazoniin. Hintaa matoille tuli hurjat 4.90e kappaleelta. Omasta mielestäni ne ryhdistävät sisustaa hyvin.


Vaihdoin myös bensapumpun tiivisteet, jotka olivat ilmeisesti vuotaneet pidemmän aikaa.
Tiivisteet ja bakeliittin ostin Pirkamaan V-palvelusta, joille osien hankkiminen ei ollut minkäänlainen ongelma. Toisin oli Volvon virallisesta varaosapalvelusta, jossa antoivat ymmärtää, ettei bakeliittia kannata edes lähteä tilaamaan, koska se ei kuitenkaan saapuisi tms. Taisi olla varastomiehellä huono päiviä. Joka tapauksessa, V-Palvelussa homma hoitui helposti ja hyvin.
Pirkanmaan V-Palvelu




Tiivisteen vaihtaminen ei kuitenkaan onnistunut niin helposti ja hyvin kuin kyseisesten osien toimittaminen. Tiivisteiden ja bakeliitin vaihdosta huolimatta, pumppu vuotaa öljyä edelleen. Voi olla, että pumpun kiinnikkeet ovat päässeet joskus vääntymään epätasaisesta kiristämisestä, jolloin tiivistepinta ei ole enää tasainen. Asiaan pitää perehtyä tarkemmin.

Lisäksi huomasin, että Strömbergin 175 CD 2 kaasari on alkanut vuotamaan bensiiniä suuttimen kautta. Kaasuttimen sijainti pakoputken yläpuolella tekee vuodosta sen verran vaarallisen, että ei auttanut kuin irroittaa kaasutin. Auto jäi siis tallille ja isäntä jatkoi matkaa bussilla.

Huomenna sitten kaasutin auki ja ongelmaa selvittämään. Kaavioiden perusteella syy voisi löytyä suuttimen ja kammion välisen O-renkaan pettämisestä.



keskiviikko 11. syyskuuta 2013

Hiljaista

Olen odotellut sopivaa hetkeä peltirempan aloittamiseksi. Nyt  näyttää loppukuusta siunaantuvan enemmän aikaa auton korjailuun, kuin vain tunti sieltä tai tunti täältä.

Tarkoitus oli lähteä ostamaan mig-hitsauslaite, mutta syksyn myötä akun virrat olivat lentäneet muuttolintujen mukana lämpimämmille mailla. Akun kehno kunto oli ostotilanteessa tiedossa, mutta vähäiset voltit konkretisoituivat lämpötilan laskettua yöllä alle 10c. Migin lisäksi on siis ostettava akku.

Ajankulukseni tarkastin taka-akselin öljyt, jota näytti oleva tarpeeksi ja laadultaan hyvää. Vaihdoin myös  jo aikaisemmin ostamani konepellinvaijerin, koska vanhasta vaijerista oli katkennut nuppi.


Noille karseille matoille on tehtävä jotain...

sunnuntai 1. syyskuuta 2013

Grand theft auto – Stockholm syndrome

Amazonin kuljettajanpuoleinen lukko on ollut käytännössä koriste. Avain on pyörinyt vapaasti lukossa ilman minkäänlaista vaikutusta, ja autoon on päässyt sisälle ilman avainta, tiirikkaa tai sorkkarautaa.
Sain kuitenkin hankittua uuden (eli käytetyn) Amazonin kahvan. Lukon vika ei ollut lukkopesässä vaan lukkokahvassa, josta avaamisen jälkeen näytti puuttuvan ainakin yksi lukonsisäinen jousi. En tosin lähtenyt tutkimaan vanhaa lukkoa vielä tarkemmin, koska minulla meni iltapäivä uuden asentamisessa ja vaihto-osa odotti jo valmiina puhdistettuna ja rasvattuna.

Lukko ei näytä olevan "Tuomarissa" ensimmäistä kertaa rikki ja vaihdon tarpeessa, sillä edellisen vaihtanut henkilö oli leikaanut oven sisäpuolisia peltejä sopivammaksi lukon kiinnitysruuvien kiristämiselle.  Hyvä niin, koska ruuvit olivat melko hankalissa paikoissa.

Tiedä häntä, kuinka kauan nykyinen lukko sitten kestää. 5, 10 vai 20 vuotta? Vain aika näyttää.

Purin uuden lukon palasiksi mielenkiinnosta, putsatakseni sen ja sarjoittaakseni vanhaan avaimeen sopivaksi.
    

Lukkopesä.

Vanhassa lukossa osa lukitsemisen ongelmaa oli kuvassa näkyvän palautusjousen puuttuminen, mikä mahdollisti avaimen vapaan pyörimisen lukossa.
Lukon sarjoittaminen onnistuu helposti vaihtamalla ylläolevien levyjen paikkaa lukkopesässä. Vaihtaessa pitää tosin olla tarkkana, koska levyjen alla on pienet jouset, jotka katoavat huomaamatta.

Itse asentamisessa tuli vastaan ongelmia, joidenka takia vaihtamiseen meni koko iltapäivä. Uudessa kahvassa oli oven avaamiseen ja lukitsemiseen valitsevat lovet väärinpäin. En edes tiedä, miten tämä on mahdollista. Ehkä vanha omistaja on irrottanut ja putsannut useamman lukon samaan aikaan, jolloin lukkopesät ovat menneet sekaisin. Asiaa tarpeeksi pähkäiltyän ja ongelman löydettyäni, vaihdoin vanhan oven lukkopesän
ostamaani uuteen kahvaan. Nyt pysyvät ovet kiinni ja rikolliset auton ulkopuolella. Tai näin ainakin voi toivoa.

keskiviikko 21. elokuuta 2013

Näpertelyä

Kaveri perui oluella käynnin, joten mitä sitä muuta keksii vapaailtana, kuin mennä laittamaan autoa.

Ostin viikonloppuna Ilarilta muutamia varaosia hajonneiden tai vuosien varrella kadonneiden osien tilalle. Ehkä tärkeimpänä vaihto-osana oli toimiva valokatkaisin. Vanhan katkaisimen eriste oli murtunut, mikä mahdollisti virran maadoittumisen katkaisimen sisälle, kuumentaen itse laitteen ja sen virtajohdon. Tämän takia onkin tullut ajeltua lähinnä parkeilla, ellen nyt ihan iltaan asti ole ollut liikkenteessä.
http://zenjavolvoamazon.blogspot.fi/2013/07/sahkoa-komisario-palmu.html

Nyt kuitenkin valot toimivat kuten niiden pitää.
Nuppia ja muovirinkulaa

Vanhan sisälampun kupu oli haljennut, eikä lamppukaan enää toiminut.

Nyt toimii kuin uudessa volvossa.

Vanhasta kuskin peilistä oli alkanut peilipinnat rapistumaan.


Autosta puuttui kokonaan pelkääjän puoleinen peili, mutta nyt sekin puute on paikattu.
Ulkopuolisen silmiin lähinnä näkymätöntä näpertelyä, mutta omistajalle merkityksellisiä pieniä, suuria muutoksia.



keskiviikko 14. elokuuta 2013

Sataa sataa ropisee


Viimepäivien rajut sateet ovat tuoneet taas vettä sisään. Tuulilasin tiivistäminen poisti vuodon kartanlukijan puolelta, mutta sadevettä löytyy vielä kuskinpuoleiselta matolta. Koska mitään selvää reikää ei tiivisteissä näy, täytynee mennä istumaan autoon sateen ajaksi ja jäljittää vuotokohta. Mahdollista on tietenkin, että vuoto voi olla oven tiivisteissä. Asiaa selvitetään.